
اگر به دنبال شغلی هستید یا قصد دارید شغلی را شروع کنید، بهتر است ابتدا اهداف، اولویت ها و نیازهای خود را به عنوان یک کارمند در نظر بگیرید. اگر علاقه مند به دنبال کردن یک برنامه منعطف و کار با یک تیم متمرکز و پویا هستید، یک کسب و کار کوچک ممکن است برای شما بهتر باشد. اما برای یک نقش ساختاریافته و فرصت یادگیری گسترده، کار در یک شرکت بزرگتر را در نظر بگیرید. در این مقاله تفاوت های شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک را با هم مقایسه می کنیم تا بتوانید با توجه به شرایط و اهداف خود تصمیمات بهتری برای زندگی حرفه ای خود بگیرید.
تعریف شرکت بزرگ
شرکت یک نوع نهاد تجاری قانونی است که معمولاً متعلق به سهامداران است. به طور معمول این ساختار متشکل از هیئت مدیره ای است که بر تغییرات مالی و ساختاری نظارت می کند تا اطمینان حاصل شود که گروه در موقعیت مالی و سازمانی باثباتی باقی می ماند. هدف بسیاری از شرکت های بزرگ فروش موفقیت آمیز محصولات یا خدمات در مقادیر زیاد به مشتریان است که در نتیجه سود قابل توجهی افزایش می یابد.
تعریف شرکت کوچک
کسب و کار کوچک سازمانی است که به طور خصوصی توسط یک یا چند نفر در اختیار دارد. اکثر کسب و کارهای کوچک بسته به صنعت یا موقعیت مکانی آنها می توانند از یک تا 100 کارمند داشته باشند. این مشاغل معمولاً نسبت به شرکت های بزرگتر سود کمتری دارند و محصولات کمتری تولید می کنند. اکثر سازمان ها معمولاً به عنوان مشاغل کوچک شروع به کار می کنند و بر اساس اهداف صاحبان کسب و کار پتانسیل رشد به شرکت های بزرگ را دارند.
تفاوت بین شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک
درک نحوه عملکرد شرکت های بزرگ و کوچک می تواند به شما کمک کند تا ببینید کدام محل کار می تواند به طور موثرتری نیازها و اهداف شغلی شما را برآورده کند. تفاوت های اصلی بین یک شرکت بزرگ و یک کسب و کار کوچک در زیر ذکر شده است:
اندازه شرکت ها
اکثر شرکت های بزرگ تاسیس شده اند و از سال ها فعالیت شرکت برای رشد و بهبود شرکت استفاده کرده اند. این بدان معناست که شرکتها و شرکتهای بزرگتر که تیم بزرگتری برای همکاری دارند، میتوانند فرصتهای شغلی و نقشهای بیشتری را برای ارتقاء فراهم کنند. کار در شرکت های بزرگ با کارمندان زیاد و زیرمجموعه های مختلف می تواند به شما این فرصت را بدهد که در مورد سایر زمینه های صنعت نیز اطلاعات کسب کنید. اگر تازه کار خود را شروع کرده اید، یک شرکت بزرگ اغلب به شما اجازه می دهد نقش های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب است.
کسب و کارهای کوچک اغلب کارکنان و نقش های کمتری دارند. اگر دوست دارید با تیمهای کوچک کار کنید، میتوانید در یک کسبوکار کوچک سرآمد شوید و به محض ایجاد روابط و روابط قوی با تیمها، موفق شوید. داشتن تعداد کارمند کمتر می تواند محیط را صمیمی تر کند که می تواند سطح راحتی شما را در محل کار افزایش دهد. احساس نزدیکی به همکاران و مدیران می تواند باعث شود در هنگام به اشتراک گذاشتن ایده ها یا پرسیدن سؤالات در صورت لزوم، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
ترکیب شرکت ها
بسیاری از کارکنان شاغل در شرکت های بزرگ اغلب از چارچوب ها و ساختارهای سختگیرانه پیروی می کنند. زیرا مدیران آنها معمولاً نقش ها و مسئولیت های سازمان را به وضوح مشخص می کنند. وقتی در یک شرکت بزرگ شروع به کار می کنید، احتمالاً تصور روشنی از وظایف و مسئولیت های سرپرست خود دارید. این می تواند باعث شود که احساس کنید کنترل بیشتری بر روز کاری خود دارید و با پیروی از یک روال مشخص برای رویدادهای آینده آماده شوید. یک برنامه منظم می تواند به شما کمک کند در مسئولیت خود احساس ثبات و اطمینان بیشتری داشته باشید.
اما از آنجایی که کسبوکارهای کوچک اغلب در حال رشد هستند و کارکنان کمتری دارند، ممکن است هر روز به برنامهای انعطافپذیرتر و متغیرتر نیاز داشته باشند. این بدان معنی است که شما ممکن است مسئولیت های متنوع تری داشته باشید زیرا تعداد کارمندان زیادی برای پوشش دادن وجود ندارد. اگر میخواهید هر روز وظایف مختلفی را انجام دهید و مهارتهای متفاوتی را توسعه دهید، کسبوکارهای کوچک میتوانند مکانی عالی برای کار باشند. در نتیجه، بهبود نقاط قوت و توانایی های شما همچنین می تواند خلاقیت شما را افزایش دهد و در عین حال راه حل ها و ایده های نوآورانه ای برای ارائه به سرپرست و تیم خود ارائه دهید.
فرصت های رشد و یادگیری
کار در یک شرکت بزرگ اغلب به شما دسترسی وسیعی به شبکه ای از متخصصان می دهد. این به شما امکان می دهد کارشناسان ارشد و سایر کارمندانی را که بالاتر از شما کار می کنند پیدا کنید و از آنها مشاوره و راهنمایی بگیرید. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت های بزرگ بودجه های ثابتی را برای کمک به گسترش دانش و مجموعه مهارت نیروها در نظر می گیرند. از آنجایی که شرکتهای بزرگتر موقعیتهای بیشتری در دسترس دارند، ممکن است برنامههای توسعه شغلی نیز وجود داشته باشد تا به شما کمک کند در رشته خود رشد کنید و به موقعیتهای بالاتر دست یابید.
اگرچه کسبوکارهای کوچک ممکن است منابع کمتری داشته باشند و ممکن است به برنامههای آموزشی مشابه شرکتهای بزرگتر دسترسی نداشته باشند، کارمندان میتوانند در جلسات سطح بالا شرکت کنند و به حل مشکلات پیچیدهتری که ممکن است در سطوح ارشد ایجاد شود کمک کنند. کارمندان K معمولاً در شرکتها حل میکنند. . این امکان را به شما می دهد تا مهارت های خود را از طریق کار عملی توسعه دهید و با بازخورد مستقیم مدیران، گام به گام پیشرفت کنید.
حقوق و مزایا
شرکتهای بزرگ معمولاً بودجه و حمایتهای مالی قابل توجهی را از ذینفعان و سرمایهگذاران دریافت میکنند که به آنها اجازه میدهد حقوقهای بالاتری نسبت به بیشتر مشاغل کوچک به کارکنان خود بپردازند. در کنار حقوق بیشتر، مزایای دیگری مانند بیمه، وام، پاداش های موردی و … نیز در نظر گرفته شده است. بودجه های بیشتر این شرکت ها همچنین تجهیزات گران تر و با کیفیت تری را به کارکنان می دهد که می تواند به بهبود بهره وری و کارایی آنها کمک کند.
البته، کارمندانی که در مشاغل کوچک کار می کنند هنوز هم می توانند مزایای مناسبی دریافت کنند. در این فضا، از آنجایی که تعداد کارکنان کمتری وجود دارد، مدیر منابع انسانی می تواند مزایای خاصی را برای هر فرد تعریف کند تا نیازها و ترجیحات فردی همه کارکنان را درک کند. از سوی دیگر، اگر در یک تیم کوچکتر کار میکنید، ممکن است رابطه نزدیکتر و قابل اعتمادتری با مدیر یا تیم منابع انسانی خود داشته باشید. علاوه بر این، در صورت پیروی از سیاست های مورد نیاز و تکمیل وظایف خود در مهلت مقرر، آنها می توانند مزایایی مانند دورکاری یا زمان تعطیلات نامحدود را برای شما فراهم کنند.