دیجیتال مارکتینگ یک صنعت بزرگ است و برای کسانی که به دنبال پاسخ هستند چگونه یک بازاریاب دیجیتال شوند؟ و می خواهید در این زمینه جدید باشید، ممکن است کمی گیج کننده باشد. این می تواند در مورد موقعیت متخصص بازاریابی یا بازاریاب دیجیتال نیز صدق کند. بازاریابان دیجیتال ابتدا باید بدانند بازاریابی دیجیتال چیست و سپس در کار با بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها برای درک سئو و بازاریابی محتوا قوی باشند. در نهایت، اگر بازاریاب های دیجیتال روی حوزه هایی که برای یک کسب و کار مهم هستند تمرکز نکنند، با مشکل مواجه خواهند شد.
یک بازاریاب دیجیتال ماهر کسی است که به راحتی می تواند با محیط سازگار شود و مشتاق یادگیری است. آنها با تیم ها و مشتریان متنوعی کار خواهند کرد، بنابراین باید بدانند چگونه ارتباط برقرار کنند و در تیم سازی قوی به نظر برسند.
اما خبر خوب در مورد بازاریابان دیجیتال این است که اگر در حین کار در زمینه بازاریابی مهارت های سخت و نرم خود را بهبود ببخشید، این حرفه آینده بسیار خوبی خواهد داشت. اما چگونه می توانید به سرعت از نردبان بالا بروید یا خود را از رقابت جدا کنید؟ در این مقاله ویژگیهای یک بازاریاب دیجیتال را شرح میدهیم که برای پیشرفت در مسیر شغلی خود باید روی آن تمرکز کنید.
1. بازاریابی ویدئویی
ویدئو در فضای آنلاین طوفانی به راه انداخته است و یکی از اصلی ترین مواد تولید برای بسیاری از مشاغل به حساب می آید. بسیاری از کاربران علاقه زیادی به ویدیوها به خصوص در شبکه های اجتماعی دارند. از این میان، 93 درصد از بازاریابان به نوعی در کار خود از ویدیو استفاده می کنند و این بخش مهمی از استراتژی آنها است و 87 درصد از بازاریابان گزارش می دهند که بر اساس تحقیقات، بازگشت سرمایه مثبت (ROI) را از بازاریابی ویدیویی دریافت کرده اند. ، KPI یکی از عوامل تعیین کننده برای تیم بازاریابی است.
به خاطر داشته باشید که اینها تخمینهای تقریبی هستند که ممکن است بسته به کارشناسانی که میپرسید متفاوت باشد. اما نکته اینجاست که اکثر آمارها نشان میدهند که ویدئو تبدیل، مشارکت و رتبه بالایی در تمام فعالیتهای بازاریابی دارد.
چه چیزی باعث جذابیت ویدیو می شود؟ در واقع دلیل اصلی ماهیت شخصی و همچنین ارتباطی است که مردم با ویدیوها برقرار می کنند. وقتی مردم می توانند چهره شما (یا چهره شخصی که برند را تبلیغ می کند) ببینند، به احتمال زیاد به کسب و کار شما اعتماد خواهند کرد. همچنین به عنوان یک محتوای عالی برای استفاده در پلتفرم های مختلف شناخته می شود. برای درک اهمیت ویدیو در بازاریابی، فقط به موفقیت اینستاگرام و رشد سریع TikTok فکر کنید!
بازاریابان دیجیتال نیازی به دانستن همه چیز در مورد بازاریابی ویدئویی و ویدئویی ندارند. اما دانستن نحوه ساخت ویدیو بدون استخدام یک متخصص شروع خوبی برای آنها خواهد بود. امروزه ابزارهای بسیار خوبی برای ساخت ویدیو وجود دارد و اگر آموزش هایی در این زمینه دارید و عاشق این مهارت هستید، دانش شما در این زمینه هدر نخواهد رفت زیرا ویدیوها همیشه به صورت آنلاین مورد تقاضا هستند.
اگر می خواهید بر ابزارهای تولید ویدیو مسلط شوید، می توانید به سراغ ابزارهای ویرایش ویدیو مانند Apple Final Cut Pro X یا Adobe Premiere Pro بروید و نحوه کار با آنها را یاد بگیرید.
2. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو یکی از مهم ترین بخش های بازاریابی دیجیتال است و هر فردی که وارد این حوزه می شود باید بداند سئو چیست و درک درستی از نحوه اعمال آن داشته باشد. البته انجام وظایف فنی و بسیار تخصصی به عهده متخصص سئو است و شرکت ها این کار را با استخدام یک متخصص سئو انجام می دهند، اما دانستن اینکه سئو واقعا چگونه کار می کند و چگونه می توان یک دیجیتال موفق را اجرا کرد، درک کامل محتوا بسیار مهم است. شیوه های بهینه سازی کمپین بازاریابی.
هر دو سئو و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) می توانند بخش مهمی از استراتژی آنلاین هر کسب و کار را تشکیل دهند. بنابراین باید بتوانید این موضوع را با سایر همتایان خود در میان بگذارید و بدون یادگیری اصول اولیه و درک اینکه چگونه SEO و SEM به یکدیگر کمک می کنند به جایی نخواهید رسید.
3. تجارت در محتوا
محتوا هسته اصلی بازاریابی دیجیتال است و بازاریابی محتوا بخش مهمی از فعالیت های تیم بازاریابی خواهد بود. اما بازاریابی محتوا به خودی خود کار بزرگی است. شما باید بتوانید محتوای با کیفیت و سئو برای چندین کانال تولید کنید و بدانید که چگونه یک استراتژی محتوای موثر برای جذب و تبدیل مخاطب طراحی کنید. اینها بخشی از مسیر شغلی تولید محتوا هستند، اما این بدان معنا نیست که شما در مورد آنها اطلاعاتی ندارید.
همچنین باید توجه داشته باشید که انواع مختلفی از محتوا از ویدئو گرفته تا محتوای رسانه های اجتماعی، محتوای ایمیل، محتوای وب، محتوای وبلاگ، کتاب های الکترونیکی، محتوای صوتی وجود دارد. به عنوان یک متخصص رسانه های اجتماعی، باید درک درستی از بازاریابی رسانه های اجتماعی نیز داشته باشید، زیرا محتوا نقش مهمی در تمام پلتفرم های آنلاین ایفا می کند. برای آشنایی با محتوا، از شش برند برتر دنیا که می دانند چگونه بازاریابی محتوا را با موفقیت انجام دهند و از آنها الهام گرفته اند، بازدید کنید.
3. داده ها و تجزیه و تحلیل آن
مهم نیست که در چه بخشی از بازاریابی قرار است کار کنید، باید بدانید که چگونه داده ها را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید از این داده ها برای هدایت کمپین های بازاریابی استفاده کنید. نظارت و گزارشدهی از طریق ابزاری مانند Google Analytics آسان است، اما بخش مشکل این است که چگونه میتوان از آن اطلاعات بیشتری در مورد رفتار مصرفکننده و همچنین ترافیک و تبدیلها دریافت کرد.
اکثر کسب و کارها (حتی کسب و کارهای کوچک) دارای حجم وسیعی از داده ها برای تجزیه و تحلیل هستند و بازاریابان دیجیتال باید بدانند چگونه از این داده ها به نفع خود در بازاریابی استفاده کنند. شرکت ها اغلب در بازاریابی به دنبال افرادی هستند که نه تنها می دانند چگونه از داده های سیستم برای اهداف بازاریابی استفاده کنند، بلکه می دانند چگونه از داده ها برای اهداف بازاریابی استفاده کنند. اگر بتوانید نشان دهید که می توانید این کار را به روش های نوآورانه انجام دهید که منجر به کمپین های بازاریابی موفق می شود، می توانید از این مهارت به عنوان برگ برنده در هنگام استخدام یک متخصص بازاریابی استفاده کنید.
بیشتر بخوانید:
به یاد داشته باشید که برای تجزیه و تحلیل دادههای خود نیازی به یک پلتفرم ندارید، همچنین میتوانید گزینههای Google Analytics را بررسی کنید و آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای کسب و کار شما کار میکنند.
4. درک درستی از تفکر طراحی و برنامه ریزی به دست آورید
تفکر طراحی به رویکرد کاربر محور برای حل مشکلات اشاره دارد. این رویکرد اساساً ما را تشویق می کند که در هنگام حل مشکلات پیچیده و در مقیاس بزرگ به روشی انسان محور فکر کنیم.
به گفته بنیاد طراحی، 5 مرحله اصلی برای این فرآیند وجود دارد: همدلی، تعریف، ایدهپردازی، نمونهسازی اولیه و آزمایش. دلیل اینکه خیلی خوب کار می کند این است که (یا باید) بیشتر بر تجربه کاربر متمرکز است، که کلید موفقیت بازاریابی دیجیتال است. نکته جالب دیگر در مورد این رویکرد این است که می توان از آن به صورت غیر خطی استفاده کرد. به طوری که در برخی موارد می توانید به مرحله تست برسید و سپس به مرحله میانی برگردید و ایده ها را اصلاح کنید.
طراحان و توسعه دهندگان بیشتر از این روش استفاده می کنند، بنابراین خوب است که شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال نیز این رویکرد را درک کنید تا در صورت امکان بتوانید از آن استفاده کنید.
5. با آخرین فن آوری ها همراه باشید
از آنجایی که صنعت بازاریابی مبتنی بر فناوری است، شما باید به فناوری تسلط داشته باشید و در عین حال باید توانایی یادگیری سریع آن را نیز داشته باشید. اگر جوان و جوان هستید، کاملاً ممکن است که از آخرین فناوری های روز دنیا آگاهی داشته باشید و بدانید که چگونه با آنها کار کنید. اما نسلهای قدیمیتر ممکن است نیاز به یادگیری بیشتر در مورد این فناوریها و آشنایی با نرمافزارها و ابزارهای رایج داشته باشند.
همچنین درک سایر مهارت های فنی مورد نیاز برای بازاریابی، مانند اصول برنامه نویسی وب، و همچنین دانستن نحوه استفاده از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، یادگیری کار با یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس که توسط یک سوم وب سایت ها استفاده می شود. اگر نحوه کار با این سیستم را یاد بگیرید، می توانید کسب و کار رویایی خود را راه اندازی کنید و همچنین یادگیری فرآیند سئو می تواند مفید باشد.
6. در متقاعد کردن دیگران خوب باشید
یک فرد مسلط به دیجیتال مارکتینگ نه تنها باید تمام مهارت های مورد نیاز در این زمینه را داشته باشد، بلکه باید بتواند تفکر تحلیلی را با حل خلاقانه مسائل ترکیب کند. این مهارت به بازاریابان دیجیتال و مدیران بازاریابی کمک می کند تا ایده های نوآورانه ای برای کمپین های بازاریابی ارائه دهند.
یکی از مهم ترین مهارت ها برای انجام این کار، توانایی متقاعد کردن و تأثیرگذاری بر دیگران است. آیا می توانید کسی را متقاعد کنید که محصول را بخرد؟ در مورد توضیح ایده خود برای سایر مدیران تیم چطور؟ داشتن این مهارت به معنای داشتن مهارت صحبت و بحث نیست، بلکه با اعتماد به نفس مرتبط است و اعتماد به نفس می تواند به شما کمک کند تا دیدگاه خود را برای دیگران قابل قبول کنید.
7. مهارت های منحصر به فرد خود را برجسته کنید
کارشناسان دیجیتال مارکتینگ باید مهارت های نرمی مانند کنجکاوی، سازگاری، آینده نگری، توجه بالا داشته باشند. اما این حرفه برای انواع افراد با مهارت های مختلف مناسب است. بنابراین، شما باید از شخصیت منحصر به فرد خود برای بقا در این صنعت استفاده کنید.
به عنوان مثال، استخدام یک متخصص بازاریابی دیجیتال که در تدوین و مدیریت استراتژی سئو مهارت دارد، ممکن است گزینه خوبی باشد. یا پیدا کردن فردی که مدرک کامپیوتر دارد و به شبکه های اجتماعی نیز علاقه مند است می تواند منحصر به فرد باشد. هرگز از استفاده از قدرت خود به نفع خود نترسید.
اینها مهمترین مهارت ها و تخصص هایی هستند که یک بازاریاب دیجیتال باید داشته باشد. اما برخی مشخصات دیگر عبارتند از:
- مهارت های نوشتن و ویرایش
- مهارت های طراحی
- پرسنل برند
- تسلط عالی
- بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی و ارسال خبرنامه
- گوگل ادوردز و PPC
- بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
- اتوماسیون بازاریابی
- طراحی پاورپوینت
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- HTML و CSS
اگر به همه این مهارت ها تسلط داشته باشید و برای آنها وقت بگذارید، مطمئناً به بازاریاب دیجیتالی تبدیل خواهید شد که همیشه انتظارش را داشتید و به راحتی می توانید در زمینه کاری خود جلو بروید.