منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • چگونه یک کارشناس فروش شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
چگونه یک کارشناس فروش شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

کلید موفقیت در فروش این است که از مهارت های گفتاری به گونه ای استفاده کنید که دیگران بتوانند آن را درک کنند. به بزرگترین ورزشکاران، مدیران عامل و مبتکران تاریخ فکر کنید. همه آنها نه تنها در حرفه خود درخشان بودند، بلکه بهترین ها را در طرف مقابل به نمایش گذاشتند. یک داستان جالب در مورد ستاره بسکتبال مایکل جردن این است که او صبح قبل از تمرین به هم تیمی هایش فشار می آورد تا با او کار کنند. این فشار باعث شد اسکاتی پیپن برای تمرین به او ملحق شود و در نهایت کل تیم به او ملحق شوند. در حالی که عامل اصلی محبوبیت مایکل جردن، مهارت شخصی او در بسکتبال بود، عامل دیگری در موفقیت او نقش داشت و آن گروه افرادی بودند که برای خود ساخته بود. این نتیجه ذهنیت او به عنوان بازیکن و مربی برای هم تیمی هایش است.

رزومه ساز - میز
رزومه ساز - موبایل

این کاری است که متخصصان فروش باید انجام دهند و ذهنیتی نسبت به آن داشته باشند. در واقع، برای اینکه یک فروشنده خوب باشید باید یک مربی خوب باشید. اما وظیفه اصلی یک کارشناس فروش چیست؟ مراحل کار برای تبدیل شدن به یک متخصص فروش چیست؟ یک متخصص فروش در مسیر شغلی خود به چه مهارت هایی نیاز دارد؟ حقوق این افراد در بازار کار چقدر است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را دریافت کنید.

متخصص فروش

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

یکی از مهم ترین موارد در شرکت ها برای بقای حجم فروش آنهاست. واحد فروش یکی از مهمترین بخش های فروش در سازمان ها است و متخصصان فروش در این بخش مسئولیت اصلی کمک به رشد و بهبود عملکرد شرکت را بر عهده دارند. این افراد در کار خود متخصص هستند و اغلب می توانند با کمک روش ها و فرآیندهای کار خود، مشتریان را در مورد خرید راهنمایی کنند. بخش فروش اغلب شامل استراتژی های بازاریابی، استراتژی های عملیاتی و استراتژی های توسعه محصول است. کارشناسان فروش در شرکت ها باید بتوانند به کمک این استراتژی ها به فروش در سازمان کمک کنند و همچنین باید از محصولات و خدمات آن صنعت اطلاعات کامل و جامعی داشته باشند.

بنابراین، کارشناسان فروش صرف نظر از شرکتی که در آن کار می کنند، باید از روندهای فعلی صنعت خود آگاه باشند تا بتوانند علاوه بر فروش، به تیم فروش و رهبر تیم خود نیز مشاوره دهند.

کارشناس فروش چیست؟

متخصص فروش علاوه بر کمک به کسب و کار در فروش خدمات و محصولات، بر کار سایر اعضای تیم نظارت می کند و همچنین به مدیران و رهبران تیم پیشنهاداتی برای بهبود فرآیندهای کاری ارائه می دهد. هنگام کار بر روی یک تیم فروش، متخصصان فروش نیز ممکن است در استخدام افراد جدید در تیم و آموزش آنها برای درک مسئولیت های شغل مشارکت داشته باشند. همچنین می توانند فرآیندهای کاری جدید را به تیم معرفی کنند و در جلسات توسعه استراتژی فروش شرکت کنند.

متخصصان فروش همچنین مسئول تحقیقات بازار و فروش هستند و می توانند اطلاعاتی را که دریافت می کنند برای کمک به تیم و مدیران اجرایی به روز رسانی استراتژی فروش و بازاریابی خود ارائه دهند. این اطلاعات می تواند از طریق انجام نظرسنجی مشتریان، توجه به روندهای بازار و به روز ماندن در مورد تحولات صنعت باشد. به طور کلی وظایف هر متخصص فروش در سازمان ها و شرکت ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارائه و فروش محصولات یا خدمات با استفاده از استدلال های قوی به مشتریان فعلی و بالقوه
  • تجزیه و تحلیل هزینه فایده
  • مشتریان فعلی و آینده را برای رفع نیازهای آنها تجزیه و تحلیل کنید
  • ایجاد، توسعه و حفظ روابط مثبت با مشتریان
  • دریافت سرنخ از مشتریان از طریق تماس سرد
  • تسریع در حل مشکلات و شکایات مشتریان برای جلب رضایت حداکثری آنها
  • دستیابی به اهداف فروش و نتایج مورد توافق در برنامه تیم
  • با اعضای تیم فروش در مورد مسئولیت های فردی و تیمی هماهنگ کنید
  • تحلیل بازار در مورد فروش کالا و خدمات
  • مدیریت تامین کننده
  • ارائه گزارش در مورد نیازهای مشتری، مشکلات، علایق، شیوه های رقابتی و تعیین پتانسیل بازار برای محصولات یا خدمات جدید
  • آشنایی با آخرین و جدیدترین روش های بازاریابی
  • تلاش برای بهبود گردش کار

محل کار کارشناسان فروش چگونه است؟

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

متخصصان فروش اغلب برای شرکت ها یا مشاغلی کار می کنند که محصولات و خدماتی برای فروش دارند. این می تواند به این معنی باشد که بیشتر کارهای حرفه ای فروش در یک محیط اداری انجام می شود و به آنها اجازه می دهد تا از نزدیک با تیم فروش و مدیران شرکت همکاری کنند. به طور معمول، دفتر شرکت دارای بخشی به نام بخش فروش است که در آن متخصصان فروش وظایفی مانند مصاحبه، استخدام و آموزش همکاران فروش جدید، ایجاد ایده برای بهبود فروش و ارائه پیشنهاد برای تعیین بودجه به سرپرست را انجام می دهند. علاوه بر این، کارشناسان فروش می توانند در کارخانه ها و شرکت های تولیدی نیز مشغول به کار شوند و در این محیط، بازدید از محصولات برای کسب اطلاعات کافی از آنها ضروری است.

حقوق کارشناس فروش

ارقام زیر از سایت ایران کرفس گزارش بازار کار یک مرجع حقوق دریافت شده است که در اختیار شما قرار می دهیم.

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش حقوق سال 1400 سایت ایران کرفس میانگین درآمد خالص یک متخصص فروش در ایران 6 میلیون و 300 هزار تومان است. حقوق این افراد از 300000 تومان (حداقل) تا 12000000 تومان (بالاترین) متغیر است. برای اطلاع از جزئیات حقوق افراد در زمینه فروش به ویژه کارشناسان فروش به سایت ایران کرفس مراجعه کنید.

درآمد یک کارشناس فروش با سابقه کار

البته هر چه سابقه کار بیشتر باشد، حقوق هم بیشتر می شود. این امر در مورد کارشناسان فروش نیز صدق می کند.

کمتر از سه سال سابقه کار

حداکثر: 8.0 میلیون تومان

میانگین: 5.0 میلیون تومان

حداقل: 2.5 میلیون تومان

سه تا هفت سال سابقه کار

حداکثر: 11.0 میلیون تومان

میانگین: 6.2 میلیون تومان

کمترین: 3.4 میلیون تومان

هفت تا پانزده سال سابقه کار

بالاترین: 13.9 میلیون تومان

میانگین: 7.3 میلیون تومان

حداقل: 3.5 میلیون تومان

پانزده سال سابقه کار

بالاترین: 14.6 میلیون تومان

میانگین: 7.9 میلیون تومان

کمترین: 3.8 هزار تومان

برای اطلاع از حقوق و دستمزد متخصص فروش می توانید به سایت ایران کرفس مراجعه کنید.

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

در این قسمت قصد داریم راهنمای کامل مسیر شغلی یک متخصص فروش را بررسی کنیم.

1. مدرک تحصیلی

اگرچه ممکن است در برخی آگهی های استخدامی در تهران مدرک تحصیلی ذکر شده باشد، اما داشتن مدرک در یک رشته مرتبط با فروش بسیار مهم است. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند متخصصان فروش در شرکت خود مدرک لیسانس داشته باشند. این به این دلیل است که کسب مدرک لیسانس می تواند اشتیاق به دانش و همچنین مهارت هایی را که می توان به صورت آکادمیک آموخت. اکثر دانشجویانی که می خواهند در زمینه فروش تخصص داشته باشند می توانند رشته هایی مانند بازرگانی یا بازاریابی را انتخاب کنند، اما می توانند رشته های مرتبط مانند مدیریت بازرگانی یا مالی را نیز انتخاب کنند.

2. با دوره های کارآموزی تجربه کسب کنید

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

برای کسب تجربه حرفه ای در صنعت خود، می توانید برای موقعیت های کارآموزی بروید. برخی از رایج ترین انتخاب ها برای حوزه فروش، دستیاران فروش، نمایندگان فروش یا متخصصان حسابداری هستند. کار در هر یک از این مشاغل یا موقعیت های کارآموزی دیگر می تواند شیوه های فروش عمومی را به شما آموزش دهد و به شما کمک کند تا به حرفه فروش مورد نیاز خود دست یابید یا توسعه دهید.

می توانید در وب سایت های شرکت، سایت های شغلی یا با جستجو در اینترنت برای موقعیت های کارآموزی فروش درخواست دهید.

3. شبکه

شبکه با دیگر متخصصان صنعت فروش. ایجاد روابط پایدار با سایر متخصصان فروش می تواند به شما کمک کند تا در صنعت شهرت داشته باشید و شانس خود را برای گرفتن شغل به عنوان حرفه ای فروش افزایش دهید. دلیل اصلی این است که می توانید با کارشناسان این حوزه تماس بگیرید و موقعیت شغلی فعلی در بازار را از آنها جویا شوید و همچنین می توانید در مورد بهبود کار خود از آنها مشاوره بگیرید.

شبکه سازی شانس شما را برای استخدام افزایش می دهد و همچنین به شما کمک می کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید.

4. برای کار به عنوان کارشناس فروش اقدام کنید

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

آگهی های شغلی متخصص فروش را بررسی کنید و هر تعداد که می خواهید رزومه ارسال کنید. متخصصان فروش اغلب با شرکت هایی کار می کنند که محصولات یا خدماتی برای فروش دارند، بنابراین تماس با این شرکت ها در این زمان می تواند مفید باشد. همچنین می توانید فرصت های شغلی برای متخصصان فروش را در وب سایت های شرکت، وب سایت های شغلی یا از طریق جستجوی اینترنتی پیدا کنید. اگر شبکه حرفه‌ای گسترده‌ای دارید، می‌توانید با برخی از آنها تماس بگیرید تا از موقعیت‌هایی که برای متخصصان فروش اطلاعات باز است، مطلع شوید.

مسیر شغلی یک متخصص فروش چگونه است؟

اگر می خواهید ببینید که افراد با چه مدرکی در موقعیت های فروش کار می کنند، می توانید آن را به طور کامل در صفحه مسیرهای شغلی فارغ التحصیلان بررسی کنید. در جستجوی رشته فروش/مهندس فروش/خدمات پس از فروش مطلع می شود که اکثر افراد با مدرک مدیریت، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع و علوم پایه و کاربردی در این زمینه مشغول به کار هستند. بنابراین، این موضوع می تواند مسیر شغلی یک حرفه ای فروش را به خوبی مشخص کند و سرنخی از الزامات استخدام یک متخصص فروش به شما بدهد.

در این صفحه با کلیک بر روی آیکون اطلاعات در کنار نام شغل، می توانید شرح شغل موقعیت شغلی مورد نظر خود را نیز مشاهده کنید و اطلاعات کافی در مورد کارهایی که افراد در این موقعیت شغلی انجام می دهند به دست آورید. برای موقعیت فروش، شرح وظایف به شرح زیر است:

  • تماس با مشتریان فعلی و جدید برای نمایش محصولات و توضیح محصولات آینده شرکت و ثبت سفارش
  • شناسایی نیازهای مشتری و ارائه محصولات و خدمات مرتبط
  • آشنایی کامل و دقیق با محصولات و خدمات شرکت و امکان ارائه بازخورد به مشتریان در مورد محصولات، قیمت ها، دسترسی، نحوه استفاده از محصول/خدمات و شرایط اعتبار.
  • مشاوره با مشتری پس از خرید، عقد قرارداد در زمینه رفع مشکلات و پشتیبانی پس از فروش
  • امکان اولویت بندی مشتریان و ارائه پیشنهادات مرتبط در رابطه با محصولات و خدمات موجود
  • تماس با مشتریان فعلی/بالقوه برای ارائه تبلیغات محصول/خدمات

جدا از اطلاعات فوق، می توانید از سطح سازمانی در پست های انتخابی و همچنین نوع فعالیت شرکت های افراد شاغل در آنها اطلاعات کسب کنید.

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

الزامات و مهارت های ضروری برای یک کارشناس فروش

برای موفقیت در هر شغل و حرفه ای باید مجموعه ای از مهارت ها و الزامات را داشته باشید. در مورد فروشنده هم همینطور است و برای پیشرفت در این شغل باید بتوانید بیشتر روی مهارت ها و توانایی های خود کار کنید. در زیر برخی از الزامات شغلی و مهارت های مورد نیاز برای متخصصان فروش آورده شده است:

  • تجربه فروش
  • دانش بالا در کار با نرم افزارهای آفیس
  • آشنا به BRM و CRM
  • انگیزه بالا برای فروش
  • شایستگی بالا در فروش، مذاکره و ارتباطات
  • توانایی اولویت بندی وظایف و مدیریت زمان
  • امکان ارائه ارائه برای نشان دادن و درگیر کردن مشتری
  • مهارت های مدیریت روابط
  • پذیرش بازخورد برای بهبود کار
  • لیسانس بازرگانی یا رشته مرتبط
  • مهارتهای کار گروهی

چشم انداز شغلی متخصص فروش

طبق پیش‌بینی‌ها، حرفه متخصص فروش در جهان بین سال‌های 2019 تا 2029 رشد 6 درصدی خواهد داشت که حدود دو درصد بیشتر از رشد همه مشاغل است. این نشان می دهد که فروش اولین حرفه همه شرکت ها است و برای افزایش حجم آن نیاز به متخصصان در این امر است.

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

آخرین کلمه

برخی از ما فروشنده به دنیا آمده ایم. اما بقیه باید تلاش کنند تا پتانسیل خود را به سطحی برسانند که بتوانند به عنوان متخصص فروش در شرکت های معتبر استخدام شوند. اگر این مقاله را دنبال کرده اید، می توانید مراحل تبدیل شدن به یک کارشناس فروش را دنبال کنید. به عنوان مثال، به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود، برقراری ارتباط موثر با افراد دیگر را تمرین کنید و این را به دیگر مهارت های خود اضافه کنید.

به جای اینکه فقط به بهبود یک مهارت فروش خاص فکر کنید (مثلاً دانستن نحوه استفاده از یک ابزار نرم افزاری خاص)، روی طرز فکر خود نیز تمرکز کنید. با گذشت زمان، یادگیری این مهارت و سایر مهارت های استراتژیک فروش، شما را به یک ستاره فروش تبدیل می کند.

اگر شما یک حرفه ای در فروش هستید و فکر می کنید ما چیزی را در این مقاله از دست داده ایم، خوشحال خواهیم شد اگر آنها را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.