
بسته به شغل مورد نظر می توانید رزومه خود را به صورت آنلاین یا ایمیل ارسال کنید. اگر قصد ارسال آنلاین رزومه خود را دارید، حتما قبل از انجام این کار آگهی استخدام و کلیه شرایط و ضوابط آن را مطالعه فرمایید. با خواندن شرح شغل، می توانید تصمیم بگیرید که کدام فرمت رزومه برای فرصت های شغلی مناسب است تا بتوانید در ایمیل های خود موثرتر باشید. در این مقاله مراحل و نکات مربوط به ارسال رزومه از طریق ایمیل را خواهیم گفت.
ارسال رزومه از طریق ایمیل
هنگامی که قصد دارید رزومه خود را از طریق ایمیل ارسال کنید، دنبال کردن این مراحل به شما کمک می کند تا تاثیر مثبتی بر مدیر استخدام داشته باشید:
1. دستورالعمل ها را برای ارسال ایمیل دنبال کنید
برای ارسال رزومه از طریق ایمیل، حتماً دستورالعمل های مندرج در آگهی استخدام را دنبال کنید. به عنوان مثال، کارفرما ممکن است از شما بخواهد که ایمیل خود را برای یک یا چند نفر ارسال کنید، عبارت خاصی را در موضوع ایمیل وارد کنید، رزومه خود را در قالب خاصی ارسال کنید یا از شما بخواهد که سوالاتی را در متن ایمیل وارد کنید. ممکن است درخواست پاسخ دهد یا به عنوان یک پیوست جداگانه پاسخ دهد.
حتما این دستورالعمل ها را دنبال کنید تا مطمئن شوید که یک متخصص استخدام رزومه شما را بررسی می کند. برخی از مدیران استخدام برای توجه به جزئیات و دقت به دنبال این دستورالعمل ها هستند. تنها با پیروی از این دستورالعمل ها می توانید به عنوان یک جوینده کار بسنجید.
2. موضوع ایمیل را به درستی وارد کنید
با توجه به موضوع ایمیل، حتما به شرح شغل نگاه کنید و ببینید آیا ذکر شده است یا خیر. اگر هیچ دستورالعملی وجود ندارد، به یاد داشته باشید که خط موضوع ایمیل اولین چیزی است که هر استخدام کننده ای می بیند، و اگر آن را به درستی پر نکنید، رزومه خود را نامرئی خواهید کرد. نوشتن یک موضوع واضح که توضیح میدهد برای چه نقشی درخواست میکنید، میتواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که ایمیل شما در پوشههای اسپم استخدامکننده و مدیر استخدامکننده قرار نمیگیرد. یک موضوع ساده که نام و عنوان شغلی شما را ذکر می کند، انتخابی عالی برای هر موقعیت شغلی است. همچنین به مدیر استخدام کمک می کند تا رزومه های ارسالی را طبقه بندی کند.
3. فایل های خود را پیوست کنید
اگر در آگهی شغلی هیچ راه دیگری برای ارسال فایل ذکر نشده است، پیوست کردن فایل به ایمیل تنها راه ساده برای ارسال رزومه و نامه است. فراموش نکنید که رزومه خود را با فرمت صحیح ارسال کنید. بسیاری از کارفرمایان به دنبال رزومه با فرمت PDF می گردند، اما اگر کارفرما نوع فایل دیگری را درخواست کند، آن را در آگهی استخدام ذکر می کنند و شما باید رزومه خود را در آن فرمت ارسال کنید.
سعی کنید از ارسال فایل های حجیم خودداری کنید، زیرا دسترسی به آنها برای برخی دشوار است. به طور کلی، فایل های بزرگتر از 10 مگابایت برای ایمیل مناسب نیستند و بعید است که دریافت کننده آنها را دانلود کند. برای کاهش حجم فایل خود، یک قالب ساده با فونت های ساده برای رزومه خود انتخاب کنید. حتما نام صحیح فایل رزومه خود را انتخاب کنید. اگر کارفرما از شما نام خاصی برای رزومه خود می خواهد، حتما آن را در فایل رزومه خود وارد کنید.
بیشتر بخوانید:
4. ایمیل ها را به صورت حرفه ای پایان دهید
هنگام پایان دادن به ایمیل خود، از عبارات و کلمات حرفه ای مانند یک نامه رسمی استفاده کنید. به عنوان مثال، نام کامل، آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را وارد کنید. حتماً از یک عبارت رسمی برای تشکر استفاده کنید.
نکاتی برای ارسال رزومه از طریق ایمیل
نکاتی که هنگام ارسال رزومه باید در نظر داشته باشید:
رزومه و ایمیل خود را اصلاح کنید
حتما قبل از ارسال ایمیل و رزومه خود را بررسی کنید تا از صحت آنها مطمئن شوید. مطمئن شوید که ایمیل شما به خوبی خوانده می شود و هیچ غلط املایی و دستوری ندارد. یک ایده خوب برای افزایش دقت در بررسی ایمیل این است که آن را چند دقیقه پس از نوشتن آن رها کنید و سپس برای ویرایش آن بازگردید. با این کار به مغز خود استراحت می دهید و می توانید اشتباهات را راحت تر تشخیص دهید. تاریخ ها را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست است، و اگر در رزومه شما وقفه ای وجود دارد، دلیل آن را توضیح دهید، به عنوان مثال، سفر به خارج از کشور یا مرخصی برای مراقبت از کودکان یا بستگان.
ایمیل خود را به شخص دیگری نشان دهید
بیشتر بخوانید:
هنگام نوشتن متن ایمیل، سعی کنید آن را برای شخص دیگری ارسال کنید تا بتوانید بینش شخص دیگری را از محتوای ایمیل خود دریافت کنید. اگر نام شخصی را که آدرس ایمیل خود را دارد نمی دانید، کمی تحقیق کنید. در حالت ایده آل، سعی کنید نام مدیر استخدام، مدیر منابع انسانی یا مدیر بخش مورد نظر خود را پیدا کنید. درج نام شخص در ایمیل نشان می دهد که برای یافتن این اطلاعات وقت گذاشته اید، که می تواند تأثیر مثبتی بر استخدام کننده یا کارفرما بگذارد.
از یک آدرس ایمیل حرفه ای استفاده کنید
هنگام ارسال رزومه از طریق ایمیل، از آدرس ایمیلی استفاده کنید که شامل نام شما یا حداقل بخشی از نام شما باشد. اگر آدرس ایمیلی به نام خود ندارید، یک آدرس ایمیل جدید با نام خود ایجاد کنید. وقتی از نام خود در ایمیل استفاده می کنید، استخدام کننده یا مدیر استخدام مشکلی برای باز کردن ایمیل شما نخواهد داشت. اگر آدرس ایمیل شما جالب و حرفه ای به نظر نمی رسد، مردم از باز کردن آن و دانلود فایل های پیوست خودداری می کنند.
یک ایمیل آزمایشی ارسال کنید
قبل از ارسال ایمیل به کارفرما، ایمیل خود را برای دوست یا شخص دیگری ارسال کنید تا مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد. حتماً آن را طوری بفرستید که انگار برای مدیر استخدام میفرستید و همه فایلها را پیوست کنید. همه فایل های پیوست شده را باز کنید تا مطمئن شوید که نسخه های صحیح هستند و همه چیز به درستی کار می کند. در صورت وجود مشکل، آن را تعویض کرده و در نهایت برای مدیر استخدام ارسال کنید.
قالب بندی مناسب را شامل شود
اگر دستورالعمل ها از شما می خواهند که رزومه خود را به جای پیوست در ایمیل، در متن ایمیل قرار دهید، قبل از ارسال این کار را انجام دهید. برای این منظور از یک فونت ساده و خوانا استفاده کنید و سراغ فونت های فانتزی نروید. سعی کنید از کد HTML، فونت های رنگی یا هر تصویری که می تواند بر فرمت رزومه شما تأثیر بگذارد استفاده نکنید. ساده نگه داشتن محتوای رزومه می تواند بهترین گزینه باشد. همچنین به شما کمک می کند اطمینان حاصل کنید که تمام محتوا به درستی برای مدیر استخدام نمایش داده می شود.
رزومه و نامه پوششی خود را ترکیب کنید
برخی از کسب و کارها ممکن است از شما بخواهند که پوشش نامه و رزومه خود را در یک فایل PDF ترکیب کنید. اگر چنین است، سعی کنید از همان فونت و قالب استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ کدام مشکلی ندارند. همه چیز را در یک فایل Word ذخیره کنید و بررسی کنید که درست باشد. سپس فایل خود را به صورت PDF ذخیره کنید و از نام مناسب برای فایل استفاده کنید. مثلا:
John_Smith_Resume_CoverLetter_Business_Manager_Position.
رزومه – نامه – محمد – محمد – کارشناس – دیجیتال مارکتینگ
یک مقدمه کوتاه بنویس
اگر رزومه و نامه خود را به صورت پیوست ارسال می کنید، بهتر است یک معرفی کوتاه در پیام ایمیل خود قرار دهید. با کمک یک مقدمه، می توانید اطلاعات بیشتری در مورد خود ارائه دهید و مدیر استخدام را تشویق کنید تا برای اطلاعات بیشتر رزومه شما را باز کند. شغل مورد نظر خود را ذکر کنید و سپس رزومه و نامه خود را پیوست کنید. همچنین می توانید یک یا دو جمله در مورد اینکه چرا به این موقعیت علاقه مند هستید یا چگونه می توانند با شما تماس بگیرند بنویسید.
نمونه رزومه ارسال شده از طریق ایمیل
در اینجا نمونه ای از برنامه ایمیلی است که به رزومه شما پیوست می شود که ممکن است هنگام ارسال رزومه برای شما مفید باشد:
*اطلاعات، نامها و شمارههای تماس در این ایمیل ساختگی است و صرفاً به عنوان تصویر ارائه شده است.