
یکی از مشکلاتی که بسیاری از ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم «نه» گفتن است. ما همیشه دوست داشتیم و البته یاد گرفتیم که به همه درخواست ها “بله” بگوییم. از آنچه در اطرافمان دیدیم، متوجه شدیم که هرچه کار بیشتری انجام دهیم، برای آینده شغلی ما بهتر است، افراد اطراف ما بیشتر ما را تحسین می کنند، دستمزد بیشتری دریافت می کنیم و سریع تر حرکت خواهیم کرد. ارتقاء یافت. اما متاسفانه همیشه اینطور نبوده و نخواهد بود.
وقتی رئیستان از شما میخواهد که به بقیه اعضای تیم بپیوندید، یا گروهی از افراد را در کاری جدید رهبری کنید، قطعا نه گفتن سخت است. اما آیا در چنین شرایطی می توان «نه» گفت؟ یا برای گفتن “بله” سرد به این خواسته ها چه می کنید و از ته دل آرزو می کنید که “نه” می گفتید و خود را از این خواسته ها رها می کردید؟
گاهی ممکن است رئیستان از شما بخواهد کاری را انجام دهید و شما نخواهید آن را انجام دهید. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه در این مواقع «نه» بگویید.
1. کارهای فعلی خود را در پروژه ها بررسی کنید
قبل از نه گفتن، باید لیست کارهای خود را در مورد پروژه های فعلی با رئیس خود بررسی کنید. طبق یک مطالعه اخیر توسط Resumebuilder، 61٪ از مدیران تجاری گفته اند که ممکن است در سال 2023 با اخراج شوند. بنابراین لازم است سازمان ها اولویت ها را دوباره ارزیابی کنند، کارها را مجدداً تخصیص دهند و کارهایی را برگزار کنند. این یک فرصت عالی برای ملاقات با مدیر خود و بررسی کار فعلی شما است تا ببینید آیا پروژه های فعلی شما به نفع شرکت هستند و برای موفقیت شرکت حیاتی هستند یا خیر.
مدیران و رهبران انسان هستند. بنابراین ممکن است فراموش کنند که چه چیزی را به چه کسی سپرده اند. علاوه بر این، آنها ممکن است آنچه در گذشته مهم بوده را فراموش کنند و ممکن است هدف کلی همه فعالیت های تیمی را درک نکنند. قبل از اینکه رئیستان کار بیشتری را به شما محول کند، به او این فرصت را بدهید که درباره تمام مسئولیت های فعلی شما اطلاعات بیشتری کسب کند.
اگر با او در مورد پروژه ها و مسئولیت های فعلی خود صحبت کنید، مطمئناً از واکنش او به صحبت های شما شگفت زده خواهید شد. صحبت کردن با او می تواند به هر دوی شما کمک کند که مسئولیت ها و وظایف خود را دوباره اولویت بندی کنید. در این گفتگو، مدیر شما می تواند به شما توضیح دهد که چرا شغل جدید بر سایر مسئولیت های شما اولویت دارد. همچنین ممکن است بتوانید او را متقاعد کنید که مسئولیت جدید را نپذیرد.
2. اگر به رئیس خود پاسخ «بله» دادید، به جای آن به چیز دیگری «نه» بگویید.
اگر میخواهید به شغلی که رئیستان به شما پیشنهاد میکند بله بگویید، همه چیزهایی که او گفته را مرور کنید تا ببینید آیا میتوانید به چیز دیگری نه بگویید. برخی از مدیران مخالف تعلیق مشاغل موجود کارکنان خود هستند. برای حل این مشکل می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
“میدانم که میخواهید این مسئولیت جدید را به عهده بگیرم. اما نظر شما در مورد بستن پروژه خبرنامه که سه ماه پیش آغاز شده بود چیست؟ آیا میتوانیم خبرنامه را در عرض سه ماه دوباره ارزیابی کنیم؟”
در بسیاری از موارد، مدیر با شما موافق است و حتی از یادآوری این موضوع تشکر می کند. البته نگرانی برخی کارمندان از شرایط بد اقتصادی و امنیت شغلی قابل درک است. اما شما باید به عنوان یک تأثیرگذار در شرکت به کار خود ادامه دهید و باید به جای کمیت، روی کیفیت تمرکز کنید.
به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر کار کنید، تأثیر کمتری بر هر پروژه ای خواهید داشت و کار بیشتر تضمین کننده امنیت شغلی نیست. اگر نتوانید تمام وظایف محول شده و آنچه را که قول داده اید انجام دهید، قطعاً نتیجه معکوس استراتژی خود را خواهید گرفت.
3. این فرصت را به شخص دیگری پیشنهاد دهید
در پایان، ممکن است به شخص دیگری فرصت شغلی پیشنهاد دهید که قرار بود به آن نه بگویید. تصور کنید یک کار خوب در یک شرکت به شما پیشنهاد شد و آن را پذیرفتید. این شغل می تواند فرصتی برای همکاری با مدیران ارشد در اختیار شما قرار دهد و قطعا از این مسئولیت خوشحال خواهید شد. اما سال بعد از آن احساس خستگی خواهید کرد. اینجاست که دلتنگ سایر همکارانتان می شوید که دوست دارند این فرصت را داشته باشند. در این صورت می توانید آن کار را به افراد دیگر پیشنهاد دهید و آن را با مدیر خود مطرح کنید.
به خاطر داشته باشید که برای این کار از همکار خود اجازه و تأیید بگیرید و سپس با رئیس خود در میان بگذارید. اگر این کار را انجام ندهید، قطعاً همکار خود را در موقعیت ناخوشایندی قرار خواهید داد. با همکار خود در مورد علایق شغلی و استراتژی آنها برای پیشرفت شغلی صحبت کنید. در چنین شرایطی می توانید مطمئن باشید که پیشنهاد شما می تواند به ارتقای شغلی او کمک کند و حتی او توانایی انجام این کار را دارد.
“نه” گفتن به یک رئیس هرگز آسان نیست. اما وقتی به چیزها «بله» بگویید، در واقع توانایی «نه» گفتن را از دست می دهید و این می تواند شما را خسته کند. “نه” گفتن به اندازه “بله” گفتن مهم است. «نه» گفتن به یک مدیر، گاهی اما نه همیشه، مهارت مهمی است که باید یاد بگیرید تا بتوانید حرفه خود را با موفقیت مدیریت کنید.