چگونه از "تئوری بازی" برای موفقیت استفاده کنیم؟

چگونه از “تئوری بازی” برای موفقیت استفاده کنیم؟

تجارت یک بازی پرمخاطره است و نحوه برخورد ما با آن در “زبان” ما برای توصیف آن منعکس شده است. زبان تجاری پر از اصطلاحات وام گرفته شده از ارتش و ورزش است. با این حال، برخلاف جنگ و ورزش، کسب و کار برنده و باخت نیست. شرکت ها می توانند بدون نیاز به شکست دیگران موفق شوند. یا اگر بازی اشتباهی انجام دهند، هر چقدر هم که خوب بازی کنند، حتما بازنده خواهند بود. کلید موفقیت در کسب و کار این است که مطمئن شوید بازی درست را انجام می دهید. اما چگونه بفهمیم این بازی مناسبی است؟ اگر سبک بازی ما اشتباه باشد چه کنیم؟ در این مقاله از تئوری بازی ها برای کمک به مدیران برای پاسخ به این سوالات استفاده می کنیم:

تئوری بازی چیست؟

تئوری بازی ها یک زمینه نظری مطالعه در علوم اجتماعی است که از مدل های ریاضی برای پیش بینی نتایج احتمالی یک سناریوی خاص استفاده می کند. این اصل اغلب توسط افراد در علوم سیاسی، تجارت یا شرط بندی برای پیش بینی نتایج احتمالی استفاده می شود. تئوری بازی‌ها مجموعه‌ای از موقعیت‌های واقعی و استراتژیک را از طریق بازی‌های متوالی شبیه‌سازی می‌کند تا پیش‌بینی کند که افراد یا سازمان‌ها چگونه عمل خواهند کرد. در مواقع عدم قطعیت، نظریه بازی باید به عنوان یک ابزار استراتژیک در نظر گرفته شود زیرا بینشی در مورد نحوه رفتار بازیکنان در موقعیت های مختلف و همچنین انواع دیگر اطلاعات ارزشمند برای تصمیم گیری ارائه می دهد.

استخدام بدون سابقه کار

مسابقه جذب استعداد شروع شد، شانس برنده شدن خود را از دست ندهید!

تئوری بازی ها شامل شاخه های زیادی است. از استراتژی های کمپین بازاریابی گرفته تا تصمیم گیری در رقابت، استراتژی حراج فصلی و سبک های رأی گیری. در واقع نظریه بازی چارچوبی فرضی با مفاهیم مادی و واقعی ارائه می دهد. به عنوان مثال، شرکت های داروسازی دائماً با این انتخاب مواجه هستند که آیا محصولی را به سرعت به بازار عرضه کنند و نسبت به شرکت های رقیب مزیت رقابتی کسب کنند یا دوره آزمایشی دارو را افزایش دهند. از آنجایی که متغیرهای زیادی در این تصمیم دخیل هستند، نظریه بازی ها می تواند مبنایی برای تصمیم گیری منطقی فراهم کند.

فوتبال، بسکتبال، شطرنج و غیره همگی موقعیت‌های رقابتی هستند که در آن انتخاب‌هایی که شما به‌عنوان بازیکن انجام می‌دهید بر انتخاب‌های حریف تأثیر می‌گذارد. اگر ما از کلمه “بازی” به راحتی استفاده کنیم، می توانیم تجارت را به عنوان یک بازی در نظر بگیریم که در آن شما برای خرید مشتریان با دیگران رقابت می کنید. از آنجایی که تجارت یک زمینه کاملاً رقابتی است، نظریه بازی به عنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل هزینه ها و منافع تصمیمات تجاری خاص بسیار ارزشمند است. آیا باید یک فروشگاه جدید در مرکز شهر بسازم؟ آیا باید روی یک محصول جدید سرمایه گذاری کنم؟ آیا باید قیمت ها را پایین بیاورم؟ اینها همه “حرکات” رقابتی در بازی تجاری هستند که بر تجارت شما و رقبای شما تأثیر می گذارند. تئوری بازی واقعاً ارزش گزینه های مختلف را برای شما و رقبای شما تخمین می زند.

عناصر اساسی نظریه بازی چیست؟

چهار عنصر اساسی در تئوری بازی ها وجود دارد که در ادامه هر یک توضیح داده خواهد شد:

1. سرزنش کردن

هنگام استفاده از تئوری بازی، اغلب سناریوهایی وجود دارد که تصمیم درستی برای گرفتن وجود ندارد و هر تصمیم ممکن است هزینه های خاص خود را داشته باشد. با این حال، افرادی که از این نظریه استفاده می کنند باید با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار دارند تصمیم بگیرند. نمونه ای از این سناریو زمانی است که دو یا چند نفر اطلاعات محدودی در مورد یک موقعیت دارند و باید بر اساس دانسته های خود تصمیم بگیرند.

2. آگاهی

معمولا افرادی که از نظریه بازی استفاده می کنند تصمیمات منطقی می گیرند. عقلانیت یک رفتار انسانی است که توانایی ما را در تصمیم گیری منسجم و آگاهانه در نظر می گیرد. هنگام استفاده از این اصل، به طور کلی می توانید فرض کنید که همه طرف های درگیر اقدامات خود را منطقی انتخاب می کنند، نه احساسی یا تصادفی.

3. تعامل

در تئوری بازی ها، تعارض بین تصمیم گیرندگان منطقی از طریق مذاکره و ارتباط حل می شود. انتخاب ها و واکنش های هر بازیکن بر نحوه عملکرد سایر بازیکنان تأثیر می گذارد. این عنصر تضمین می کند که یک مسئله اساسی دارای تعداد محدودی راه حل ممکن بر اساس قوانین تعامل است.

4. علاقه شخصی

در تئوری بازی ها، تعارض بین تصمیم گیرندگان منطقی نیز به نفع شخصی بستگی دارد. یعنی بازیکنان به دنبال این هستند که بر اساس آنچه دارند و سود یا ضرری که می توانند با تعامل با دیگران به دست آورند، سود یا رضایت خود را به حداکثر برسانند. این عنصر به هر بازیکن آزادی انتخاب می دهد.

کاربردهای نظریه بازی ها چیست؟

در ادامه برخی از کاربردهای رایج این اصل را بررسی می کنیم:

مدل سازی ریاضی: می‌توانید از این نظریه برای مدل‌سازی ریاضی موقعیت‌هایی استفاده کنید که تصمیم‌گیرندگان بر اساس عدم قطعیت، ناقص بودن و عقلانیت رقابت می‌کنند. این به مدیران و کارآفرینان اجازه می دهد تا از دانش برای پیش بینی نتایج احتمالی مسائل استفاده کنند.

مدل سازی اقتصادی: این اصل در شرایط اقتصادی نیز صدق می کند و امکان پیش بینی رفتار بازار با رفتار مصرف کننده را ارائه می دهد. این مدل اساس بسیاری از دروس مقدماتی اقتصاد است.

علوم اعصاب: علوم اعصاب مطالعه و کاربرد این اصل را افزایش داده است. عصب شناسان کشف کرده اند که چگونه تکنیک های آن می تواند شبکه های عصبی را در مغزهای زنده مدل کند.

چند نوع نظریه بازی وجود دارد؟

نظریه بازی انواع مختلفی دارد که در زیر به سه نوع اصلی پرداخته ایم:

1، نظریه بازی مبتنی بر مدل

نظریه بازی مبتنی بر مدل معمولاً برای مطالعه تعارض و عقلانیت مبتنی بر سرزنش استفاده می شود. در این صورت می توانید با استفاده از ریاضیات و مشاهدات، مدلی از موقعیت بسازید. این مدل شواهدی را ارائه می دهد که چرا برخی از نتایج تعارض رخ می دهد. از آنجایی که این نوع پارادوکس ها به طور مکرر در زندگی واقعی با آن مواجه می شوند، این نوع تحلیل به ابزار مهمی برای مقابله با موقعیت های اقتصادی، مانند رفتار بازارهای رقابتی تبدیل شده است.

فرصت های فوق العاده برای کارفرمایان

در Talent Recruitment Drives، ما تمام فرآیندهای استخدام را برای سازمان شما از جمله بررسی رزومه، ارزیابی های ویژه و عمومی و مصاحبه های منابع انسانی انجام می دهیم.

2. نظریه بازی مبتنی بر شبیه سازی

در این روش با استفاده از روش های شبیه سازی کامپیوتری یک نمایش ریاضی از یک موقعیت ایجاد می شود. در SGT (تئوری بازی های شبیه سازی)، می توانید تضاد بین چند بازیکن و نتایج احتمالی را شبیه سازی کنید. نمونه ای از این نوع تجزیه و تحلیل، بازی پوکر است که در آن نتایج احتمالی زیادی وجود دارد. SGT همچنین می تواند سناریوهای مختلف را مقایسه کند و به پیش بینی چگونگی واکنش جوامع (مشتریان) به موقعیت های خاص کمک کند.

3. نظریه بازی ها بر اساس کاردینالیته است

نظریه بازی مبتنی بر کاردینالیتی (CBGT) توسعه بیشتر نظریه بازی مبتنی بر مدل است که بر حسب تعداد بازیکنان و تعاملات بین حریفان تعریف شده است. نظریه پردازان بازی معمولاً زمانی از این نوع تحلیل استفاده می کنند که بین بازیکن یا متغیری تعامل وجود داشته باشد. نمونه ای از این نوع تحلیل، پیش بینی حل اختلافات سیاسی است.

نمونه های معروف تئوری بازی ها

برای درک بهتر نظریه بازی چند مثال معروف را بررسی کرده ایم:

دوراهی زندانی

معضل زندانی وضعیتی است که در آن دو بازیکن، که فرض می‌شود زندانی هستند، تصمیم می‌گیرند که آیا اطلاعات مربوط به یک جنایت را با یکدیگر به اشتراک بگذارند یا با پلیس. وقتی پلیس از مظنونان بازجویی می کند، یکی یا هر دوی آنها را به جرمی متهم می کند که ممکن است زندانیان مرتکب شده باشند یا نه. در یک سناریو، اگر تنها یک نفر به جرمی که مرتکب نشده اعتراف کند، افسران پلیس ممکن است هر دو را متهم کرده و به آنها مجازات حبس طولانی‌تری بدهند. اگر هر دو زندانی اعتراف کنند، ممکن است با همکاری آنها مجازات آنها کاهش یابد.

مثالی از معضل یک زندانی در تجارت را می توان با این مثال توضیح داد: اگر یک کسب و کار قیمت خود را برای به دست آوردن مزیت رقابتی تغییر دهد، کسب و کار دیگر نیز مجبور خواهد شد تا حداکثر برای هر دو شرکت تغییر کند. این نمونه ای از بازی “غیر تعاونی” در تجارت است. تئوری بازی می گوید که اگر قیمت را پایین بیاورید، احتمالاً همه ما ضرر خواهیم کرد، بنابراین استراتژی بهینه این است که فعلاً منافع شخصی خود را کنار بگذارید تا در نهایت برای همه از جمله شما سود بیشتری داشته باشید.

بازی شکار گوزن

بازی شکار گوزن که به عنوان یک نظریه توسط ژان ژاک روسو آغاز شد، سناریویی است که در آن بازیکنانی که به عنوان شکارچی عمل می کنند، انتخاب های خود را بر اساس تصمیم گیری منطقی و تعامل انجام می دهند. این وضعیت شامل تلاش دو شکارچی برای شکار آهو در یک منطقه مشترک است. اگر فقط یک شکارچی گوزن را بگیرد، ممکن است برای آوردن آن به خانه به کمک نیاز داشته باشد. اما هزینه دریافت این کمک به اشتراک گذاری طعمه با سایر شکارچیان خواهد بود. شکارچی باید همه احتمالات را در نظر بگیرد و تصمیم بگیرد.

بازی دیکتاتور

در بازی دیکتاتور، دو بازیکن مقداری پول نقد به اشتراک می گذارند. بازیکن اول باید مقداری پول نقد با بازیکن دوم تقسیم کند، اما بازیکن دوم نمی تواند بر تصمیم او تأثیر بگذارد. این وضعیت وضعیتی از عدم تقارن اطلاعاتی ایجاد می کند که به یک طرف اجازه می دهد اطلاعاتی داشته باشد که طرف دیگر ندارد. اگر بازیکن دوم تقسیم پیشنهادی بازیکن اول از پول نقد را بپذیرد، هر دو می توانند مقداری از پول خود را نگه دارند. با این حال، اگر آنها پیشنهاد را رد کنند، هر دو طرف چیزی دریافت نمی کنند.

آخرین نکته

بسیاری از صاحب نظران این نظریه معتقدند شرکت ها و مؤسساتی که دانشی از نظریه بازی ها ندارند و در حال آماده سازی برنامه های استراتژیک خود هستند، در صورت نبود اطلاعات تصمیمات اشتباه سطح بالایی می گیرند و به نتایجی می رسند که به راحتی قابل رفع نیست.