
پس از دوره کرونا، زمانی که روش کار از راه دور توسط شرکت ها سفارش داده شد، بسیاری از شرکت ها شروع به ردیابی کارمندان از طریق مانیتورینگ دسکتاپ، نظارت تصویری و سایر ابزارهای دیجیتال کردند. این سیستم ها برای کاهش رفتار نادرست کارکنان طراحی شده اند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که در برخی موارد، نظارت بر کارمندان می تواند به طور جدی نتیجه معکوس داشته باشد.
اخیراً، نتایج تحقیقات نشان داده است که کارمندان تحت نظارت به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که قوانین را زیر پا بگذارند. محققان همچنین دریافتند که این تأثیر به دلیل تغییر در احساس عاملیت و مسئولیت شخصی کارکنان است: یعنی نظارت بر کارمندان به طور ناخواسته باعث می شود آنها احساس مسئولیت کمتری نسبت به رفتار خود کنند.
ابزار نظارت کارکنان
در آوریل 2020، تقاضای جهانی برای نرم افزار نظارت بر کارکنان بیش از دو برابر شد. افزایش 1705 درصدی در جستجوهای آنلاین برای “نحوه نظارت بر کارمندانی که از خانه کار می کنند” و روند رو به رشدی برای ردیابی فعالیت های کارکنان از طریق نظارت دسکتاپ، ردیابی ضربه زدن به کلید، نظارت تصویری، ردیابی موقعیت مکانی GPS و سایر ابزارهای دیجیتال وجود دارد. سیستم ها فروش افزایش یافت. از پشت بام گذشت. البته، برخی از این سیستم ها ادعا می کنند که از داده های کارکنان برای بهبود رفاه خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، مایکروسافت در حال توسعه سیستمی است که از ساعتهای هوشمند برای جمعآوری دادههای مربوط به فشار خون و ضربان قلب کارکنان استفاده میکند و یک «امتیاز اضطراب» شخصیسازی شده برای اطلاعرسانی به توصیههای سلامتی ارائه میکند.
اما بیشتر ابزارهای نظارت بر کارمندان بر ردیابی عملکرد، افزایش بهره وری و جلوگیری از بدرفتاری و تنبلی تمرکز می کنند. به عنوان مثال، یک شرکت بازاریابی شبکه های اجتماعی در فلوریدا نرم افزاری را بر روی رایانه کارمندان نصب کرد که هر 10 دقیقه از دسکتاپ آنها اسکرین شات می گرفت و زمان صرف شده برای فعالیت های مختلف را ثبت می کرد. سپس شرکت از این داده ها برای تعیین سطح بهره وری و شناسایی متخلفان استفاده می کند. یا به طور مشابه، آمازون داده های گوشی های هوشمند را برای رانندگان تحویل خود ردیابی می کند تا بر کارایی آنها نظارت کند و شیوه های رانندگی ناایمن را شناسایی کند.
وقتی کارمندان نظارت قانون را زیر پا می گذارند!
با گسترش سیستم های نظارت هوشمند می توان انتظار داشت که این نوع سیستم ها در کاهش رفتارهای مضر در محیط کار موثر باشند. و در واقع، مطالعات نشان داده است که در برخی زمینه ها، نظارت می تواند از رفتارهای خاصی مانند سرقت توسط کارکنان رستوران جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات اخیر از مدرسه بازرگانی هاروارد نشان می دهد که در بسیاری از موارد، نظارت بر کارمندان می تواند به طور جدی نتیجه معکوس داشته باشد.
در این تحقیق، بیش از 100 کارمند در سراسر ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفتند که برخی از آنها در محل کار تحت نظر بودند و برخی از آنها نه. پس از انجام این تحقیق، مشخص شد که کارکنان تحت نظارت به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که استراحت های غیرمجاز داشته باشند، دستورالعمل ها را نادیده بگیرند، به اموال محل کار آسیب بزنند، تجهیزات اداری را سرقت کنند و کار عمدی را کند کنند.
در مرحله بعد، محققان از 200 کارمند دیگر مستقر در ایالات متحده خواستند تا یک سری وظایف را در حالی که توسط یک ساعت هوشمند نظارت میشوند، انجام دهند. پس از این به او فرصتی برای تقلب داده شد. جالب اینجاست که افرادی که به آنها گفته شده بود تحت نظارت هستند، بیشتر از افرادی که فکر نمی کردند تحت نظارت هستند، تقلب کردند.
چرا سیاست هویج و چوب جواب نمی دهد؟
اما دلیل این تاثیر چیست؟ به طور کلی، افراد با ترکیبی از عوامل بیرونی (مانند تهدید به تنبیه یا وعده پاداش) و قطبنمای اخلاقی درونیشان انگیزه انجام کار درست را دارند. نظارت کارکنان معمولاً بر اولی متمرکز است: یعنی موقعیتهایی که نظارت هدفمند باعث واکنش فوری به نوع خاصی از سوء رفتار میشود. برای مثال، کارمندان خردهفروشی میدانند که اگر در تصاویر دوربینهای یک سرقت دستگیر شوند، بلافاصله اخراج خواهند شد. اما در بسیاری از محیط های کاری، کارفرمایان به سادگی نمی توانند از سیاست هویج و چوب استفاده کنند. مطالعات نشان داده اند که نظارت بر کارمندان به طور ناخواسته باعث می شود آنها احساس کنند که مسئولیت کمتری در قبال رفتار خود دارند و در نتیجه بیشتر احتمال دارد که درگیر رفتارهای غیراخلاقی شوند.
اهمیت رفتار منصفانه با کارکنان
محققان همچنین دریافتند افرادی که تحت نظارت قرار میگیرند بیشتر گزارش میدهند که سرپرستشان مسئول رفتار آنهاست. با این حال، کارمندانی که تحت نظارت نبودند، بیشتر مسئولیت کار خود را بر عهده میگرفتند. بدیهی است که نظارت می تواند عوارض جانبی منفی زیادی داشته باشد. اما آیا می توان از مزایای نظارت بر کارکنان بدون اجبار آنها به قانون شکنی بهره مند شد؟ تحت نظر قرار گرفتن همیشه احتمالاً تأثیر منفی بر احساس عاملیت و مسئولیت اخلاقی افراد دارد، اما مطالعات هاروارد مکانیسمی را شناسایی کرده است که میتواند این تأثیر را کاهش دهد: وقتی کارکنان احساس میکنند که با آنها منصفانه رفتار میشود و وقتی با آنها به طور مساوی رفتار میشود، کمتر درگیر اختلال میشوند. رفتار – اخلاق. ، محققان هاروارد دریافتند که رفتار منفی کارکنان را می توان با «تغییر رفتار محترمانه مدیر» و «افزایش پاداش ها» به میزان قابل توجهی کاهش داد.
بنابراین این برای کارفرمایان چه معنایی دارد؟ راه های بی شماری وجود دارد که مدیران و رهبران می توانند حس انصاف را در کارکنان خود القا کنند. برای شروع، رهبران به جای اجرای یکجانبه یک سیستم نظارت، باید با کارمندان در مورد اینکه چه زمانی نظارت مناسب است و چه زمانی ممکن است خارج از محدودیت باشد، اجماع ایجاد کنند.
شفافیت با کارکنان؛ کلید بهره وری
دادههای جمعآوریشده در طول نظارت نیز میتواند به نفع کارمندان مورد استفاده قرار گیرد (به عنوان مثال، برای ارائه توصیههای مربوط به سلامت یا فرصتهای توسعه شغلی). مدیران و رهبران باید تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط آشکار و شفاف با کارکنان در مورد اینکه چه دادههایی جمعآوری میشوند و چگونه استفاده میکنند، به کار گیرند. در واقع، یک نظرسنجی نشان داد که حتی توضیح دامنه و هدف نظارت می تواند پذیرش کارکنان را افزایش دهد.
هنگامی که نظارت کارکنان به درستی استفاده شود، می تواند از حوادث جلوگیری کند، عملکرد را افزایش دهد و رفاه کلی را بهبود بخشد. اما تحقیقات هاروارد نشان می دهد که نظارت می تواند احساس عاملیت و مسئولیت شخصی کارکنان را کاهش دهد و به طور بالقوه رفتارهایی را تشدید کند که این سیستم ها قرار است از آنها جلوگیری کنند. برای کاهش این خطر، مدیران باید اطمینان حاصل کنند که با کارکنان رفتار منصفانه و عادلانه دارند، حس مسئولیت پذیری را تقویت می کنند و از نظارت به عنوان ابزاری برای توانمندسازی کارکنان استفاده می کنند.