منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • مدیریت کسب و کار چیست؟ ، وبلاگ استعدادهای درخشان ایران

مدیریت کسب و کار چیست؟ ، وبلاگ استعدادهای درخشان ایران

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
مدیریت کسب و کار چیست؟ ، وبلاگ استعدادهای درخشان ایران

مدیریت یک کسب و کار برای هیچ کارآفرینی آسان نیست و با چالش های زیادی همراه است. همه افراد استعداد ذاتی برای درک مسئولیت های مختلف یک مدیر برای مدیریت یک کسب و کار را ندارند. اما این یکسان نیست که بگوییم همه مردم نمی توانند مدیر باشند و از طریق مدیریت خود کسب و کار را اداره کنند. اینجا بود که موضوعات مختلفی ایجاد شد که افراد با مطالعه در آن رشته ها می توانند دانش و مهارت لازم برای مدیریت را کسب کنند. یکی از این حوزه ها مدیریت کسب و کار است که در این مقاله به تفصیل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیریت کسب و کار فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت های یک کسب و کار یا سازمان به منظور دستیابی به اهداف و مقاصد آن است. این فرآیندها و فعالیت ها شامل نظارت بر تمام جنبه های کسب و کار، از امور مالی و عملیات گرفته تا بازاریابی و منابع انسانی است. مدیران کسب و کار باید در رهبری، ارتباطات و حل مسئله مهارت داشته باشند و باید بتوانند تصمیمات استراتژیک اتخاذ کنند که این تصمیمات باعث موفقیت سازمان می شود.

ابزارهای رایگان و آنلاین برای ایجاد رزومه

اکنون می توانید یک فایل رزومه حرفه ای و دوزبانه را بصورت آنلاین به صورت رایگان ایجاد و دانلود کنید.

به طور کلی وظایف یک مدیر تجاری را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • توسعه اهداف برای رشد و شکوفایی سازمان و تیم ها
  • طراحی و اجرای برنامه ها و استراتژی های کسب و کار برای دستیابی به اهداف
  • اطمینان از برخورداری شرکت از منابع کافی برای انجام فعالیت های روزانه (مانند نیروی انسانی، مواد، تجهیزات و غیره).
  • سازماندهی و هماهنگی برای افزایش بهره وری
  • نظارت بر کار کارکنان و ارائه بازخورد و مشاوره برای بهبود کارایی و اثربخشی
  • روابط خود را با شرکا/فروشندگان و تامین کنندگان حفظ کنید
  • جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های خارجی و داخلی و نوشتن گزارش
  • ارزیابی عملکرد کلی شرکت در برابر اهداف
  • نمایندگی شرکت در رویدادها، کنفرانس ها و غیره
  • اطمینان از رعایت قوانین و دستورالعمل های قانونی در شرکت

مدیر بازرگانی کیست؟

مدیریت کسب و کار چیست؟

هدف نهایی هر کسب و کاری کسب سود است. شخصی که این را تضمین می کند کسی نیست جز مدیر کسب و کار. مدیر کسب و کار فردی حرفه ای است که بر کار و عملیات روزانه کارکنان سازمان نظارت می کند. مسئولیت اصلی آنها این است که اطمینان حاصل کنند که تمام فعالیت های تجاری همیشه کارآمد باقی می مانند.

مدیران کسب‌وکار می‌توانند با اجرای استراتژی‌های عملیاتی، انجام بررسی‌های لازم در مورد عملکرد کارکنان و به‌روز ماندن در فعالیت‌های روزانه، موفقیت کسب‌وکار و همچنین سودآوری را تضمین کنند. آنها همچنین باید به دنبال فرصت هایی برای رشد کسب و کار خود و رسیدن به اهداف خود باشند. علاوه بر همه این موارد، مدیران کسب و کار بر تمامی پروژه های در حال انجام شرکت نظارت می کنند تا راه هایی برای بهبود شرایط و شناسایی تنگناها بیابند.

مدیران کسب و کار برای انجام تمامی این وظایف به مجموعه ای از مهارت های تخصصی نیاز دارند که دقیقاً همان چیزی است که همه مدیران باید داشته باشند. در ادامه به این مهارت ها اشاره خواهیم کرد.

مهارت هایی که هر مدیر تجاری باید داشته باشد

مدیر کسب و کار مسئول نظارت بر تیم های مختلف برای کمک به دستیابی به اهداف تجاری است. بنابراین، اگر قصد ورود به این رشته را دارید، باید مهارت های خود را در آگهی استخدام در این زمینه کسب کنید یا ارتقا دهید.

1. مهارت های ارتباطی

مدیر کسب و کار باید با سایر مدیران تیم، ذینفعان و مدیران سطوح بالاتر ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، آنها باید یک رابطه مثبت و قابل اعتماد با کارکنان، مدیریت و صاحبان مشاغل ایجاد کنند.

مدیران کسب و کار باید از طریق تلفن، ایمیل و چت با کارکنان و ذینفعان سازمان در ارتباط باشند. اما برای اینکه این اتفاق بیفتد باید مهارت های ارتباطی شفاهی و نوشتاری عالی داشته باشند.

یادداشت آماری: 71% از کارمندان زمانی که با همکاران خود ارتباط خوبی برقرار می کنند احساس بهره وری بیشتری می کنند منبع: BusinessWire

2. مهارت های مالی

یک مدیر کسب و کار باید برای یک پروژه بودجه تعیین کند و اطمینان حاصل کند که پروژه در آن بودجه تکمیل می شود. آنها باید اطمینان حاصل کنند که تمام تیم های پروژه به این بودجه پایبند هستند. تعدادی ابزار مدیریتی وجود دارد که می توان برای این کار استفاده کرد.

توانایی مدیریت بودجه پروژه به تیم این امکان را می دهد که پروژه را به موقع و در حد بودجه تکمیل کند و کار را به موقع به مشتری تحویل دهد.

3. مهارت های رهبری

یکی از وظایف مهم و عمده هر مدیر کسب و کار، تقویت روحیه نیروی انسانی در سازمان است. یک کارمند با انگیزه در مقایسه با یک کارمند بی انگیزه همیشه بهترین کار خود را ارائه می دهد.

مدیران کسب‌وکار می‌توانند این کار را با معاشرت با هر یک از اعضای تیم، فراهم کردن فرصت‌هایی برای پیشرفت شغلی و شناسایی افراد با عملکرد بالا در تیم انجام دهند.

4. مهارت های بین فردی

مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیران کسب و کار باید به طور منظم با بخش های مختلف سازمان در ارتباط باشند. گاهی اوقات، آنها باید بین دو بخش که در یک پروژه ملاقات نمی کنند، میانجیگری کنند.

بسیار مهم است که تیم ها و بخش های مختلف یک سازمان و یک پروژه به مدیر کسب و کار اعتماد کنند. برای این کار مدیران باید فعالیت های تیم سازی و رویدادهای اجتماعی را سازماندهی کنند. این به آنها کمک می کند تا با کارمندان تعامل داشته باشند و آنها را بهتر بشناسند.

5. مهارت های برنامه ریزی

مدیران کسب و کار نقش حیاتی در عملیات روزانه یک کسب و کار دارند. اما در عین حال باید آینده نگر باشند و بر برنامه ریزی بلندمدت تمرکز کنند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که هر کاری که توسط افراد در یک تیم انجام می شود، سازمان را به اهدافش نزدیکتر می کند.

یک مدیر کسب و کار باید به آینده شرکت فکر کند و اینکه تصمیمات امروز چه تاثیری بر آینده کسب و کار خواهد داشت.

6. مهارت های سازمانی

مدیران کسب و کار باید کارهای مختلفی را همزمان انجام دهند. برای این کار باید مهارت های سازمانی داشته باشند و بتوانند وظایف خود را برای انجام به موقع اولویت بندی کنند. یک مدیر کسب و کار شایسته باید بتواند وظایف خود را به سایر اعضای تیم محول کند. این مستلزم دانستن مهارت های هر یک از اعضای تیم قبل از تعیین وظایف است.

7. مهارت حل مسئله

مدیران کسب و کار در طول دوران کاری خود تصمیمات زیادی می گیرند که تاثیر زیادی بر آینده یک سازمان دارد. قضاوت آنها شامل تصمیم گیری در مورد یک پروژه خاص یا تکمیل یک کار بدون صرف زمان زیاد است. آنها باید به سرعت در مورد جوانب مثبت و منفی یک تصمیم فکر کنند.

برای این کار، مدیران کسب و کار باید از اتفاقاتی که در شرکت می گذرد آگاه باشند. این آگاهی به آنها کمک می کند تا هر مشکلی را به موقع تشخیص دهند و قبل از اینکه خیلی دیر شود برای اصلاح آن اقدام کنند.

همه این مواردی که به آن اشاره کردیم مهارت های اولیه ای است که یک مدیر کسب و کار برای موفقیت در کارش باید داشته باشد و در هر آگهی استخدام مدیر بازرگانی دیده می شود.

آگهی استخدام در تهران

برای مشاهده آگهی استخدام در تهران و ارسال رزومه کلیک کنید.

مدیر تجاری در مقابل مدیر تجاری

مدیر بازرگانیمدیر تجاری
تعریفمدیر کسب و کار بیشتر بر رهبری کلی سازمان تمرکز می کند تا به رشد سازمان کمک کند.یک مدیر کسب و کار مسئول عملیات روزانه یک کسب و کار است.
مهارتانگیزه بالا، خلاق و نوآور، توانایی تنظیم چشم انداز سازمان، توانایی تفویض وظایفقدرت تحلیلی، مهارت های برنامه ریزی استراتژیک، تفصیلی، سازمان یافته
گزینه های شغلیمدیر عملیات، مدیر مالی و تحلیلگر مدیریتحسابدار، تحلیلگر کسب و کار، کارشناس بازاریابی و مدیر منابع انسانی

مدیریت بازرگانی در کدام حوزه است؟

مدیریت بازرگانی یکی از رشته های دانشگاهی گروه علوم انسانی است. هدف از ایجاد و معرفی این رشته در آموزش عالی، توانمندسازی سازمان‌ها، ادارات، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و خصوصی برای توسعه نیروی انسانی تکنسین‌ها برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خود در حوزه بازرگانی و کسب سود در کسب‌وکار است.

گرایش های مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار چیست؟

اگرچه گرایش های مختلفی در مدیریت کسب و کار وجود دارد، اما در زیر به گرایش های اصلی اشاره می کنیم.

1. مدیریت مالی

در مدیریت مالی، سازمان ها باید تعادلی بین سود و ریسک ایجاد کنند تا به کمک آن بتوان به سود مطلوب در کسب و کار دست یافت. این امر مستلزم آن است که مدیران کسب و کار برنامه ریزی، هدایت و هماهنگی سرمایه گذاری، بانکی، بیمه و سایر جنبه های مالی کسب و کار را داشته باشند. سه عنصر اصلی در مدیریت مالی وجود دارد که شامل برنامه ریزی، نظارت و تصمیم گیری می شود.

2. مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی (HR) با استخدام، آموزش و حفظ کارکنان در یک کسب و کار سر و کار دارد. مسئولیت واحد منابع انسانی و کلیه وظایف آن بر عهده مدیر منابع انسانی می باشد. مدیران منابع انسانی با انجام این مسئولیت ها بر رشد سازمان تأثیر می گذارند.

3. مدیریت عملیات

به منظور مدیریت کارآمد تمام عملیات یک شرکت، مدیران کسب و کار باید کمک کنند تا اطمینان حاصل شود که بخش های سازمان به طور موثر کار می کنند. برای انجام این کار، آنها با بخش های مختلف همکاری می کنند و بهترین استراتژی ها و فرآیندهای تجاری را ایجاد می کنند. تیم های عملیاتی باید از کسب، توسعه و استفاده مناسب از منابع اطمینان حاصل کنند.

4. مدیریت بازاریابی

در مدیریت بازاریابی، تمرکز بر کاربرد عملی منابع بازاریابی در کسب و کار است. چهار حوزه اصلی مدیریت بازاریابی شامل تجزیه و تحلیل شرکت، شرکا، مشتریان و رقبا است. مدیریت برند، تدوین استراتژی بازاریابی و پشتیبانی از قیمت گذاری نیز سه جزء اصلی مدیریت بازاریابی موثر هستند.

5. مدیریت استراتژیک

موفقیت هر کسب و کاری به استراتژی های بازاریابی، مالی و عملیاتی آن بستگی دارد. اینجاست که بازاریابی استراتژیک وارد عمل می شود. مدیریت استراتژیک به تفکر استراتژیک برای رهبری یک سازمان اشاره دارد.

این نوع مدیریت به سوالاتی مانند موارد زیر بستگی دارد:

  • یک کسب و کار می خواهد به کجا برود و چگونه می تواند به آنجا برسد؟

بازار کار مدیریت بازرگانی

مدیریت کسب و کار چیست؟

رشته مدیریت بازرگانی در ایران بازار کار خوبی دارد و افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند درآمد خوبی در شرکت ها داشته باشند. با توجه به عوامل مختلفی مانند مجموعه مهارت، استعداد و توانایی در مدیریت، افراد می توانند به موقعیت ایده آل برسند و از کار خود حقوق خوبی دریافت کنند.

فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی بر موضوعاتی مانند توسعه استراتژی، ارتباط با مشتریان، فرآیندهای فروش، بازاریابی و خدمات مشتری تسلط دارند. بنابراین امکان فعالیت در زمینه های مختلف از مالی گرفته تا بازاریابی و فروش را دارند و انتخاب فرصت های شغلی آنها بسیار گسترده است.