سقوط داوطلبانه در سوراخ خرگوش؛ چرا دیوانه وار اسکرول می کنیم؟

سقوط داوطلبانه در سوراخ خرگوش؛ چرا دیوانه وار اسکرول می کنیم؟

این را تصور کنید: شما به تازگی روز کاری خود را شروع کرده اید و امروز باید یک گزارش مهم را به پایان برسانید. در همین حین دوست شما چند ویدیو به گروه اینستاگرام ارسال می کند. با این فرض که چند دقیقه بیشتر از وقت شما نمی گیرد وارد یک شبکه اجتماعی می شوید و بعد از مدتی از خواب بیدار می شوید و می بینید که یک ساعت گذشته است. شما وارد سوراخ خرگوش شده اید! و در حالی که گزارش شما هنوز موعد مقرر است و کار خود را شروع نکرده اید، ویدیو پس از ویدیو را تماشا می کنید.

همه ما می خواهیم از زمان خود به طور موثر و سازنده استفاده کنیم، به خصوص در محل کار. با این حال، مطالعات نشان داده است که 77 درصد از کارکنان در ساعات کاری از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. و بسیاری از آنها ساعات زیادی را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. اما چرا افتادن به چاله خرگوش رسانه های اجتماعی و مصرف محتوا آسان است؟ و چه چیزی لازم است تا خود را از سوراخ خرگوش اینترنت خارج کنیم و به انجام کاری که دوست داریم انجام دهیم، بازگردیم؟ در این مقاله به نتایج یک سری مطالعات می پردازیم تا بفهمیم که چه چیزی باعث غرق شدن در تماشای فیلم ها و پست ها می شود.

ابزارهای رایگان و آنلاین برای ایجاد رزومه

اکنون می توانید یک فایل رزومه حرفه ای و دوزبانه را بصورت آنلاین به صورت رایگان ایجاد و دانلود کنید.

سفر داوطلبانه به سوراخ خرگوش

قبل از شروع همه چیز، اگر از شما بپرسند که چرا از کلمه سوراخ خرگوش استفاده کرده ایم، باید بگوییم که کلمه سوراخ خرگوش از “ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب” می آید که در آن دختری به نام آلیس در سوراخ خرگوش سقوط می کند و با موجودات عجیبی روبرو می شود. او باید با چیزهای عجیب و غریب زیادی روبرو شود. اصطلاح سوراخ خرگوش اغلب برای فعالیت‌های آنلاین استفاده می‌شود و بسیاری از مردم بر این باورند که اینترنت اساساً یک سوراخ بزرگ خرگوش است و گشت و گذار در وب و حضور در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان یک سفر داوطلبانه از سوراخ خرگوش در نظر گرفت.

تحقیقات مدرسه بازرگانی هاروارد

برای درک اینکه چرا ما از این نوع سوراخ خرگوش می افتیم (و چگونه می توانیم از محل کار بیرون بیاییم و برگردیم)، مدرسه بازرگانی هاروارد یک سری مطالعات را با 6445 دانشجوی آمریکایی و بزرگسال شاغل انجام داد. بخش اول این مطالعه بررسی کرد که آیا هنگام تماشای چندین ویدیو، سوراخ خرگوش قوی‌تر یا ضعیف‌تر می‌شود. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا پنج موزیک ویدیوی مختلف یا فقط یک موزیک ویدیو را تماشا کنند و سپس از آنها پرسیده شد که آیا ترجیح می‌دهند ویدیوی دیگری را تماشا کنند یا به تجارت خود ادامه دهند. از نظر تئوری، ممکن است انتظار داشته باشیم که پس از تماشای پنج موزیک ویدیو متوالی، مردم از تماشای موزیک ویدیوها خسته شوند و تمایل کمتری به تماشای بیشتر داشته باشند. اما در واقع، برعکس این موضوع صادق است: تماشای پنج ویدیو باعث می‌شود افراد 10 درصد بیشتر از تماشای یک ویدیو موزیک ویدیوی دیگری را تماشا کنند.

مرحله بعدی این تحقیق به بررسی اثر قاب بندی و برچسب گذاری ویدیو پرداخت. به شرکت‌کنندگان دو ویدیو نشان داده شد، اما برای نیمی از شرکت‌کنندگان، فیلم‌ها اختصاص داده شد و یک دسته بندی خاص (“فیلم آموزشی”) برچسب‌گذاری شد و برای نیمی دیگر برچسب دسته‌بندی درج نشد. محققان دریافتند که صرفاً قاب‌بندی یک ویدیو از طریق برچسب‌های دسته‌بندی باعث می‌شود افراد ۲۱ درصد بیشتر از سایرین ویدیوهای مرتبط را ببینند.

در نهایت، آنها به نحوه عملکرد افراد پس از تماشای چندین ویدیو پشت سر هم در مقایسه با زمانی که همان تعداد ویدیو را به طور متناوب تماشا می‌کردند، نگاه کردند. در این بخش از تحقیق، از گروهی از شرکت کنندگان خواسته شد تا دو کار را انجام دهند و سپس دو فیلم یکسان را تماشا کنند. از گروه دیگری خواسته شد تا بین انجام چهار وظیفه و تماشای فیلم (یعنی وظیفه، ویدئو، وظیفه، ویدئو) به طور متناوب انجام دهند. شرکت‌کنندگانی که ویدیوها را بدون وقفه تماشا می‌کردند، 22 درصد بیشتر احتمال داشت که ویدیوهای دیگر را تماشا کنند تا افرادی که به طور متناوب بین وظایف کاری و ویدیوها تغییر می‌کردند.

چرا خلاص شدن از شر شبکه های اجتماعی اینقدر سخت است؟

واضح است که جزئیات به ظاهر کوچک در مورد ترتیب و نوع محتوایی که مصرف می کنیم می تواند تأثیر زیادی بر تصمیم ما برای ادامه مصرف همان محتوا داشته باشد. نتایج این تحقیق توضیح می دهد که چرا حواس پرت شدن توسط برنامه هایی مانند اینستاگرام یا یوتیوب در محل کار بسیار آسان است. این پلتفرم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بینندگان را در یک سوراخ خرگوش به دام بیندازند: محتوایی با اندازه کوچک ارائه می‌دهند که مصرف سریع چند ویدیو یا پست پشت سر هم را آسان می‌کند. برای اینکه کاربران از سوراخ خرگوش دسترسی به سایر ویدیوهای مرتبط فرار کنند.

ابزاری برای فرار از سوراخ خرگوش

درک بهتر این که چه چیزی این سوراخ خرگوش را بسیار قدرتمند و جذاب می کند، ممکن است ابزارهایی را که برای اجتناب از آن نیاز داریم در اختیار ما قرار دهد. به طور خاص، اگر تعداد زیادی عکس یا ویدیو را پشت سر هم تماشا کنیم، اگر چندین قطعه از یک محتوا را مصرف کنیم، و اگر در حین مصرف آن محتوا بدون وقفه کار کنیم، سوراخ های خرگوش ما احتمال فرورفتن بیشتر وجود دارد. اگر چنین است، برای مبارزه با کشش سوراخ خرگوش، فقط یک ویدیو را تماشا کنید. اگر واقعاً می‌خواهید چندین بار پشت سر هم تماشا کنید، ویدیوهایی را انتخاب کنید که به نظر غیرمرتبط هستند. یا راه هایی بیابید که عمداً تجربه تماشای خود را مختل کنند. استراتژی‌های بی‌شماری وجود دارد که می‌تواند به شما در شکستن این چرخه کمک کند: می‌توانید از یک تایمر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید که به شما می‌گوید پس از مدت زمان مشخصی استراحت کنید، یادداشتی را روی میز خود بچسبانید که مطالب را به شما یادآوری کند، و موارد دیگر. Reminds me عینی نگاه کردن ،

آخرین نکته

در نهایت، دیدن یک یا دو ویدیوی زیبا از گربه، یا ویدیوهای خنده دار و میم های زیبا که دوستانتان برای شما ارسال می کنند، هیچ اشکالی ندارد. فقط زمانی مشکل ساز می شود که مصرف این همه محتوا و پیمایش بیش از حد در رسانه های اجتماعی شما را از انجام کارهایی که واقعاً می خواهید انجام دهید باز می دارد. بنابراین اگر نگران افتادن از سوراخ خرگوش هستید (یا اگر قبلاً در سوراخ خرگوش افتاده اید و می خواهید بیرون بیایید)، ببینید آیا می توانید شباهت ها، تکرارها را تشخیص دهید و می توانید راه هایی برای کاهش ارتباط پیدا کنید. سعی کنید تا حد امکان بر اساس نیازهای شخصی و هدفمند محتوا پیدا کنید و برای زمان خود تصمیم بگیرید و اجازه ندهید هوش مصنوعی و الگوریتم های شبکه های اجتماعی برای شما تصمیم بگیرند و زمان شما را مدیریت کنند.