همانقدر که فرهنگ سازمانی و توجه به آن اهمیت زیادی دارد، سازمان ها باید به رفتار سمی افراد سازمان نیز توجه داشته باشند و از آن غافل نشوند. در واقع، یک محل کار سمی یکی از بزرگترین مشکلات در تجارت است و بسیاری از سازمان ها آن را نادیده می گیرند زیرا فکر می کنند تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.
چه چیزی باعث ایجاد یک محل کار سمی می شود؟ بسیاری از محققان در مورد این موضوع تحقیق کرده اند و چهار عامل مهم در سمی کردن محل کار را شناسایی کرده اند: طرد شدن، بی ادبی، آزار و اذیت و قلدری.
عناصری که محیط کار سمی را تعریف می کنند و باعث ایجاد آن می شوند
حتی اگر عده ای به بیهودگی شناسایی رفتارهای سمی در سازمان اعتقاد داشته باشند، واحد منابع انسانی در هر سازمانی مسئول برخورد و شناسایی این رفتارها است. در ادامه در مورد این چهار رفتار منفی و چرایی و نحوه برخورد با آنها صحبت خواهیم کرد.
رد شد
طرد شدن در محل کار به معنای کنار گذاشته شدن یا به طور کلی نادیده گرفته شدن توسط همکارانتان در شرکت است. طرد شدن توسط همکاران ممکن است به معنای واقعی کلمه اتفاق نیفتاده باشد، و شما فقط می توانید فرض کنید که آنها سعی دارند شما را نادیده بگیرند. به عنوان مثال، اعضای تیم قصد دارند روز چهارشنبه بعد از کار به یک کافه بروند و در مورد آن به شما چیزی نگویند. دلیل اینکه آنها این کار را واقعاً برای رد کردن شما انجام دادند یا به قول شما که گفتید دوست دارید بعد از کار به خانه برگردید احترام گذاشتند؟ اگر این مورد دومی است، به گفته همکاران، دعوت نکردن شما به این رویداد نوعی دوستی و احترام است.
تشخیص رد در این مورد بسیار دشوار است. از این گذشته، اگر بگویید «همکارانم مرا رد میکنند»، ممکن است پاسخ دهند: «نه، ما مطمئناً نمیخواستیم این کار را انجام دهیم. فکر میکردیم شما علاقهای به پاتوق کردن بعد از کار ندارید». اونجا نه.”
در سال های اخیر بیش از 70 درصد افراد در محل کار طرد شده اند و این مشکل کوچکی نیست.
این تیم منابع انسانی است که باید وارد عمل شود و با این مشکل برخورد کند. شما می توانید از طریق رویدادها و فعالیت های تیم سازی به اعضای تیم کمک کنید تا یکدیگر را بشناسند. علاوه بر این، میتوانید از مدیران بخواهید تا دستههای تشکیلشده در یک بخش را نظارت کنند، که به شما کمک میکند تا با طرد شدن کارکنان قبل از وقوع آن مقابله کنید.
بی ادبی
در حالی که احساس عدم تایید می تواند سوء تفاهم و بسیاری موارد دیگر باشد، بی ادبی یک رفتار عمدی است. بی ادبی باعث ایجاد جو منفی در سازمان و تیم می شود و حتی در مواردی فرد سعی می کند تمام تلاش ها و فعالیت های طرف مقابل را تلافی کند، آسیب برساند و زیر سوال ببرد.
تلخی برای هر کسب و کاری مضر است. اعضای تیم منابع انسانی می توانند به شرکت کمک کنند تا فقدان هرگونه بی ادبی را در فرهنگ سازمانی القا کند. کارشناسان توصیه می کنند که مدیران باید در مرحله اول بر مدیریت رفتار خود تمرکز کنند. شما نمی توانید سر دیگران فریاد بزنید و آنها را مجبور کنید سر شما فریاد بزنند. منابع انسانی باید این رفتار را هم برای کارکنان و هم برای مدیران مدل کنند.
منابع انسانی باید به مدیران بازخورد بدهد و مدیران باید یاد بگیرند که خودشان بازخورد بخواهند. آگاه ساختن مردم از اینکه چگونه رفتارشان بر دیگران تأثیر می گذارد نیز می تواند به بازگرداندن ادب به محیط کار کمک کند. مهمتر از همه، شما باید استخدام در سازمان خود را بر اساس «مذهب» قرار دهید. اگر به دنبال افرادی باشید که در هنگام استخدام با آنها منصفانه، مؤدبانه و محترمانه رفتار می شود، می توانید فرهنگ سازمانی خود را متحول کنید. فقط باید مطمئن شوید که فردی که برای استخدام انتخاب میکنید هیچ رفتار سمی نداشته باشد.
آزار و اذیت
ممکن است فکر کنید که آزار و اذیت فقط مربوط به آزار جنسی است، اما این رفتار سمی در سازمان ها می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. آزار و اذیت در یک سازمان به این معنی است که شخصی به دلیل نژاد، جنسیت، مذهب، سن، هویت جنسی یا وضعیت بارداری، فرد دیگری را مورد آزار و اذیت قرار می دهد.
این نوع رفتار علاوه بر تضعیف روحیه افراد، شرکت را در معرض خطرات قانونی نیز قرار می دهد. در طول سالها، شاهد شکایتهایی از سوی برخی شرکتها در مورد آزار و اذیت رفتاری بودهایم که میتواند فرهنگ سازمانی و برند شرکتها را بهطور جدی تضعیف کند.
بخش منابع انسانی باید در مورد این آزار و اذیت ها بسیار سخت گیر باشد و از شرکت در برابر مشکلات احتمالی محافظت کند. تیمهای منابع انسانی با ایجاد خطمشیها، آموزش کارکنان و بررسی تمام اتهامات، میتوانند آزار و اذیت کارکنان و خطرات احتمالی برای شرکتها را کاهش دهند.
شیطون
سه رفتار سمی که در بالا توضیح دادیم، همگی می توانند ناشی از سرسخت بودن افراد باشند. قلدری شامل «انتقاد، سرزنش، انزوای اجتماعی، تحقیر، تمسخر و نظارت بیش از حد بر یک کارمند» است و محدود به رفتار مدیران نیست و همکاران نیز ممکن است این رفتار را نسبت به سایر اعضای تیم خود نشان دهند. بیایید نشان دهیم
چگونه به رفتار سمی در محل کار پایان دهیم؟
با توجه به تفاسیر ارائه شده توسط ما در بالا، ما احساس کردیم که اقدامات سمی باید در اولین فرصت از سازمان حذف شود. با کمک راه حل هایی که در زیر اعلام می کنیم، می توانید رفتار سمی و فرهنگ سازمانی سمی را در شرکت خود حذف کنید.
به قلدرها نشان دهید که رفتارشان ناخوشایند است
با فردی که در سازمان قلدری می کند در مورد رفتار بد قلدرها صحبت کنید. اگر با فرد قلدری در سازمان صحبت نکنید و او را در جریان رفتارش قرار ندهید، مطمئن باشید که رفتار زشت او ادامه خواهد داشت.
گزارش تخلفات به منابع انسانی
اگر سازمان شما دارای بخش منابع انسانی است، رفتارهای سمی را به آن بخش گزارش دهید. اگر بخش منابع انسانی ندارید، می توانید گزارش را به مدیر یا رئیس خود ارسال کنید و آنها را از محیط سمی شرکت مطلع کنید.
رفتارها را مستند کنید
نام افراد، شاهدان، تاریخ رفتار سمی توسط کارمند یا مدیر و شرح مفصلی از آنچه اتفاق افتاده را در جایی مستند کنید. این اسناد می توانند به شما در مدیریت بهتر منابع انسانی کمک کنند.
یک متحد پیدا کنید
شما مجبور نیستید به تنهایی با این رفتارهای سمی کنار بیایید. مدیر روابط کارکنان یا بازرس شرکت می توانند به شما در مقابله با این رفتارها کمک کنند.
به دنبال مراقبت روانشناختی در سازمان باشید
ظهور رفتار سمی در هر سازمانی می تواند ناشی از عدم سلامت روحی و جسمی کارکنان باشد و حتی به سلامت روحی و جسمی سایر کارکنان آسیب برساند. بنابراین باید به دنبال مراقبت های روانی و پزشکی برای سلامت روان در سازمان باشید.
آخرین کلمه
رفتار مسموم و بد برخی از کارکنان در سازمان می تواند مشکلاتی را برای کارکنان و حتی سازمان ایجاد کند. حتماً به دنبال نشانه های رفتار سمی در سازمان خود باشید و اقدامات مناسبی را برای کاهش محیط های سمی در محل کار خود انجام دهید.