مدیران محصول و مدیران پروژه اغلب با هم کار می کنند و نقش های کاملا متفاوتی دارند. یک مدیر محصول چشم انداز، اهداف و جهت کسب و کار یک محصول را تعیین می کند و مدیر پروژه پروژه ها را برای دستیابی به این اهداف هدایت می کند. بنابراین اگر مدیر محصول بیشتر یک “متفکر استراتژیک” باشد، مدیر پروژه بیشتر یک “انجام دهنده ماهر” است.
برای درک تفاوت بین مدیریت محصول و مدیر پروژه، شاید بهتر باشد محصولات را از پروژه ها جدا کنیم. محصول هر خدمت یا محصولی است که یک سازمان برای برآوردن نیاز مشتری ایجاد می کند. محصول ممکن است فیزیکی، مانند مبلمان یا لباس، یا دیجیتال، مانند نرم افزار، یا یک وب سایت باشد. از سوی دیگر، پروژه مجموعه ای از وظایف است که برای دستیابی به یک نتیجه خاص تعریف و اجرا می شود. هدف یک پروژه ممکن است ساخت یا نگهداری یک محصول باشد. مانند ساختن یک خانه، یا بهروزرسانی نرمافزار جدید.
از آنجایی که مدیران محصول اغلب مستقیماً با مدیران پروژه کار می کنند، درک تفاوت های بین این دو و شناخت وظایف هر یک گام مهمی در مسیر شغلی مدیر محصول است. علاوه بر این، کارفرمایان باید از دانش و تجربه شما در کار با مدیران پروژه برای استخدام مدیر محصول اطمینان حاصل کنند. در این مقاله به بررسی تفاوت های عمده این دو کارگروه پرداخته ایم:
وظایف دقیق یک مدیر محصول چیست؟
مدیر محصول مسئول چرخه عمر محصول از ابتدا تا انتها است. این بدان معنی است که آنها چشم انداز یک محصول را ترسیم می کنند و تمام به روز رسانی های لازم را انجام می دهند و اطمینان حاصل می کنند که محصول تا زمانی که وارد بازار می شود، نیازهای مشتری را برآورده می کند. برخلاف مدیریت پروژه، مدیریت محصول معمولاً شروع و پایان مشخصی ندارد.
در سازمانهای بزرگتر، مدیران محصول ممکن است کل تیم محصول را مدیریت کنند، اما در سازمانهای کوچکتر، یک مدیر محصول ممکن است کارهای عملی بیشتری مانند تحقیقات بازار یا حتی مدیریت پروژه انجام دهد. به طور کلی، یک مدیر محصول دارای وظایف زیر است:
- معیارهای کلیدی موفقیت محصول را تعریف می کند.
- نیازهای مشتری را به دقت درک می کند و آنها را به تیم محصول منتقل می کند.
- با سایر تیم ها مانند فنی، طراحی و بازاریابی برای توسعه و اجرای استراتژی محصول همکاری می کند.
- راه هایی برای بهبود یا توسعه یک محصول از طریق تجزیه و تحلیل بازار پیدا می کند.
- به طور کامل عملکرد محصول را نظارت و ردیابی می کند.
- ویژگی های محصول جدید را آزمایش و نظارت می کند.
- نظارت و تجزیه و تحلیل محصولات رقبا.
وظایف دقیق مدیر پروژه چیست؟
مدیر پروژه از ابتدا تا انتها بر پروژه ها نظارت می کند. این پروژه ها مجموعه ای از وظایف هستند که برای دستیابی به یک هدف خاص طراحی شده اند. پروژه ها می توانند بزرگ باشند، مانند ساخت یک ساختمان جدید، یا کوچک، مانند راه اندازی نرم افزارهای تخصصی. مدیر پروژه شخصی است که این پروژه ها را با ایجاد تیم، تنظیم زمان بندی، مدیریت بودجه و برقراری ارتباط با ذینفعان تا پایان هر پروژه برنامه ریزی می کند. به طور کلی، در مدیریت پروژه، برخلاف مدیریت محصول، یک شروع و پایان مشخص برای یک پروژه وجود دارد. مدیران پروژه معمولاً کارهای زیر را انجام می دهند:
- برنامه ریزی و برآورد بودجه بر اساس اهداف تعیین شده
- همکاری و ارتباط گسترده با مدیران ارشد و ذینفعان پروژه
- ایجاد و نگهداری فرآیندها برای تغییرات پروژه
- کار با نرم افزار مدیریت پروژه برای ردیابی وظایف و زمان بندی ها
- اطمینان از اینکه تیم ها به خوبی با هم کار می کنند و با انگیزه و به موقع باقی می مانند.
مدیران محصول و مدیران پروژه چگونه با هم کار می کنند؟
مدیران محصول و مدیران پروژه اغلب با هم کار می کنند. اما این همکاری چگونه اتفاق می افتد؟ برای درک بهتر موضوع بهتر است با یک مثال توضیح دهیم:
یک شرکت فروش اینترنتی مبلمان را در نظر بگیرید. آنها می خواهند اپلیکیشنی را راه اندازی کنند که مشتریان بتوانند از آن برای مشاهده محصولات در گوشی هوشمند استفاده کنند. شرکت ممکن است یک مدیر محصول را به عنوان مسئول توسعه برنامه منصوب کند. یک مدیر محصول اهداف برنامه را تعریف می کند، تصمیم می گیرد که کدام ویژگی ها باید شامل شوند، تیمی از توسعه دهندگان محصول را سازماندهی می کند و همه چالش ها را برای یک محصول با کیفیت حل می کند.
شرکت ممکن است یک مدیر پروژه را برای تحقق این اهداف استخدام کند. فرض کنید یک مدیر محصول تشخیص میدهد که افراد دوست دارند قبل از خرید با اعضای خانواده صحبت کنند و میخواهند این را به بخش مهمی از برنامه تبدیل کنند. مدیر پروژه یک تیم اختصاص داده شده به تاسیسات جدید ایجاد می کند و همچنین برنامه ای برای تولید تنظیم می کند و اطمینان می دهد که تیم پروژه را به موقع و در حد بودجه تکمیل می کند.
تفاوت بین نرم افزار مدیریت محصول و مدیریت پروژه
نرم افزار مدیریت محصول و نرم افزار مدیریت پروژه ابزارهای کاملا متفاوتی هستند که برای کمک به رفع نیازهای مختلف کسب و کار طراحی شده اند. نرم افزار مدیریت محصول به مدیران محصول کمک می کند تا استراتژی محصول را سازماندهی و توسعه دهند. نرم افزار مدیریت پروژه به مدیران پروژه (و سایر مدیران توسعه محصول) کمک می کند تا اجرای استراتژی ها را پیگیری کنند.
شرح وظایف مدیریت پروژه چیست؟
بسیاری از مدیران پروژه مسئول برنامه ریزی نحوه اجرای پروژه و بررسی هر یک از عناصر پروژه برای اطمینان از تخصیص بهترین منابع به مناسب ترین وظایف هستند. اغلب این شامل تعیین هزینه واقعی پروژه است تا بتوان یک بودجه واقعی را تعیین کرد. مدیران پروژه معمولا با بخش های مختلف از جمله طراحی، معماری، مهندسی، تست، تضمین کیفیت و عملیات همکاری می کنند و مسئول برنامه ریزی کلی پروژه هستند. و در برخی موارد، حتی ممکن است به مرحله عرضه به بازار نیز گسترش یابد، که شامل برنامه ریزی راه اندازی، فعالیت های بازاریابی، آموزش و ارائه به تیم فروش و پایگاه مشتری می شود.
هنگامی که کار در حال انجام است، مدیران پروژه پیشرفت تمام فعالیتهای برنامهریزیشده را پیگیری و به طور مداوم بررسی میکنند تا ببینند آیا تاخیر (یا تکمیل زودهنگام) رخ میدهد یا خیر و بر اساس آن برنامه یا تخصیص منابع را تنظیم میکنند. مدیران پروژه همچنین باید وضعیت پروژه را در جریان بگذارند و در صورت نیاز به ذینفعان مختلف پروژه گزارش دهند. این معمولاً از طریق مستندسازی (مثلاً بهروزرسانی طرحهای پروژه)، بهروزرسانیهای وضعیت نوشتاری، و جلسات حضوری/مجازی است.
مهارت های مدیر محصول و پروژه
برای روشنتر شدن و توضیح بیشتر تفاوتهای بین مدیران محصول و مدیران پروژه، بیایید نگاهی بیندازیم که هر کدام مسئول چه چیزی هستند، موفقیت آنها چگونه اندازهگیری میشود و به چه مهارتهایی برای موفقیت نیاز دارند:
مدیر تولید آنها هرگز در حوزه مهارت های مورد نیاز برای انجام کار خود کوتاه نمی آیند. این نقش مستلزم ترکیبی منحصر به فرد از هوش تجاری، توجه به جزئیات، مهارت فروش، هوش بازاریابی و درک مسائل فنی است که کمتر شغل دیگری به آن نیاز دارد. تفکر انتقادی، اولویتبندی و ترکیب منابع اطلاعاتی مختلف نیز مهارتهای ضروری مدیریت محصول است. آنها باید در حوزه محصول خود متخصص شوند تا فضای رقابتی را درک کنند و با مشتریان، کاربران و مشتریان بالقوه تعامل روشنگر و کارآمد داشته باشند.
مدیر پروژه آنها برای موفقیت در نقش خود به مهارت های متنوعی نیاز دارند. آنها اغلب به مهارت هایی در برنامه ریزی، مذاکره، مدیریت ریسک ها، کنترل هزینه ها و رهبری جلسات موثر و کارآمد نیاز دارند. نیاز به سازماندهی عالی، مهارت های ارتباطی و ارائه در هر دو نقش یکسان است. هر دو نوع PM باید درک عمیقی از محصول خود داشته باشند و نگرانی های ذینفعان پروژه را درک کنند. همچنین، هر یک از آنها باید توانایی انتقال اطلاعات را به وضوح، ساده و مختصر داشته باشند.
موفقیت مدیران محصول و پروژه چگونه سنجیده می شود؟
قضاوت در مورد موفقیت مدیران محصول و مدیران پروژه می تواند کمی دشوار باشد، زیرا هیچ یک از این نقش ها نمی توانند کار جداگانه ای انجام دهند و به شدت به دیگران وابسته هستند. اما موفقیت، پیشرفت و شکست هر کدام را می توان و باید سنجید.
عملکرد مدیران محصول معمولا بر اساس معیارهای موفقیت محصول سنجیده می شود. این معیارها می توانند معیارهای مبتنی بر درآمد یا معیارهای مبتنی بر مصرف محصول باشند. همچنین ممکن است اهداف خاص تری نیز وجود داشته باشد، مانند به دست آوردن جای پایی در یک بازار هدف کلیدی یا راه اندازی به یک بازار جدید و گسترش خط تولید.
اندازه گیری مدیریت پروژه کمی بیشتر تحت کنترل خود مدیران پروژه است. همانطور که آنها پروژه ها را برنامه ریزی و مدیریت می کنند، در نهایت مسئولیت اطمینان از اینکه آنچه درخواست شده است به موقع تحویل داده می شود و الزامات مورد نیاز را برآورده می کند. اما اگر از آنها خواسته شود که چیزی را بسازند که در نهایت قابل فروش باشد، اگر به موقع و کامل تحویل داده شود، نمی توان آنها را سرزنش کرد.
بنابراین آنها بر اساس توانایی آنها در ارائه توسعه به موقع و با بودجه مورد قضاوت قرار می گیرند. این شامل ایجاد و دنبال کردن برنامه ها، اقدامات کیفی برای اطمینان از اینکه آنچه ارائه می شود مطابق با الزامات است. رضایت ذینفعان از محصول نهایی و مدیریت کلی پروژه نیز ممکن است در نظر گرفته شود، از جمله: ارتباطات، استراتژی برنامه ریزی و استفاده بهینه از منابع.