
گاهی اوقات شرکت ها و تیم منابع انسانی آگهی های استخدامی زیادی را منتشر می کنند که در بین سایر آگهی های استخدامی از نظر مشاغل نشان داده شده در این آگهی ها بسیار خوب بود، اما میزان رزومه دریافتی برای این آگهی ها کافی نبود. دلایل زیادی را می توان برای این موضوع در نظر گرفت اما یکی از مهم ترین دلایل آن نداشتن عنوان شغلی موثر است. در ضمن کارجویان اولین کسانی هستند که عنوان شغلی را در آگهی های استخدامی مشاهده می کنند و اگر این عنوان به خوبی نوشته نشود، شانس ارسال رزومه و درخواست برای آن آگهی کاهش می یابد.
با توجه به این موارد و اهمیت عنوان شغلی در فرآیند استخدام، در این مقاله می خواهیم به تعریف آن بپردازیم و نکاتی را در مورد نحوه نگارش آن بیان کنیم.
عنوان شغلی چیست؟
عنوان شغلی نام موقعیت شغلی است که در شرکت خود دارید که معمولاً با مجموعه ای از وظایف و مسئولیت ها مرتبط است. عنوان شغلی علاوه بر مشخص کردن نوع موقعیت شغلی، اغلب نشان دهنده سطح ارشدیت فرد در یک شرکت یا بخش است. به علاوه، با عنوان شغلی، کارمندان می توانند بفهمند که برای آن شرکت چه کاری باید انجام دهند و چه مسئولیت هایی را شامل می شود. به عنوان مثال، یک آگهی شغلی با عنوان شغلی متخصص رسانه های اجتماعی نشان می دهد که کارجو باید با بسترهای مختلف رسانه های اجتماعی و استراتژی بازاریابی آشنا باشد.
آیا عنوان شغلی در آگهی استخدام مهم است؟
عنوان شغلی به آشنایی جویندگان کار با موقعیت شغلی و همچنین نقش در شرکت ها و سازمان ها کمک می کند. ممکن است بسیاری این عناوین را بیش از حد سطحی و بیهوده بدانند، اما در واقع تأثیر زیادی در تعیین سلسله مراتب، سطح حقوق، اعتبار و موارد دیگر دارند.
عناوین شغلی علاوه بر مشخص کردن وظایف و مسئولیتهای کارکنان، میتوانند به کارکنان احساس کنند که پتانسیل پیشرفت وجود دارد.
در مطالعات اخیر مشخص شده است که بسیاری از کارمندان به همان اندازه که اصرار بر افزایش حقوق خود دارند ترجیح می دهند عنوان شغلی خود را بهبود بخشند و در شغل خود پیشرفت کنند. بنابراین عنوان شغلی را می توان یکی از مهم ترین عوامل رضایت شغلی دانست. بسیاری از کارمندان اگر به این نتیجه برسند که نمی توانند عنوان شغلی جدید را در شرکت خود پیدا کنند، ممکن است استعفا دهند و برای عنوان شغلی بهتر درخواست دهند.
از آنجایی که عناوین شغلی برای جویندگان کار بسیار مهم است، عناوین شغلی برای شرکت هایی که افراد حرفه ای جدید را جذب و جذب می کنند نیز مهم است. اما چرا عناوین شغلی مهم هستند؟
- عناوین شغلی مهارت ها و مسئولیت های یک کارمند در قبال مدیران استخدام را توصیف می کند.
- عناوین شغلی می تواند نشان دهنده اقتدار و اعتبار موقعیت شغلی باشد.
- عناوین شغلی نشان دهنده سلسله مراتب در شرکت ها است.
- عناوین شغلی ارتباط نزدیکی با حقوق و دستمزد دارند.
- عناوین شغلی می تواند نشان دهنده وضعیت حرفه ای فرد در جامعه باشد.
نحوه نوشتن عنوان شغلی
عنوان شغلی موثر و کارآمد عبارتی است که بسیاری از جویندگان کار به دنبال آن هستند. بنابراین عنوان شغلی باید یک عبارت ساده و استاندارد باشد.
به عنوان مثال، “متخصص روابط با مشتری” عنوان شغلی رایج برای شخصی است که به سوالات مشتریان در شرکت ها پاسخ می دهد. اما بسیاری از شرکتها برای جذابتر کردن چنین عنوان شغلی دست به خلاقیت میزنند و ممکن است از این عنوان به عنوان «اپراتور تلفن حرفهای» استفاده کنند که معمولاً توسط جویندگان کار در این زمینه جستجو نمیشود.
برای نوشتن عنوان شغلی باید به عنوانی که تعداد زیادی از جویندگان کار به دنبال آن هستند پایبند باشید. وقتی به عناوین شغلی استاندارد پایبند باشید، افراد و متخصصان بیشتری به احتمال زیاد برای پست شغلی شما درخواست می دهند.
نوشتن یک عنوان شغلی موثر که با شرح شغل مطابقت داشته باشد کار ساده ای به نظر می رسد. اما با فعالیت های بازاریابی که در فرآیند استخدام شرکت ها دیده می شود، پیچیده می شود و نیاز به دقت بالایی دارد. هنگام نوشتن عنوان شغلی باید افراد جویای کار، مدیران استخدام، استخدام افراد حرفه ای و حتی موتورهای جستجو را در نظر گرفت. در ادامه به چند نکته برای نوشتن عناوین شغلی خواهیم پرداخت.
عنوان شغل را ساده اما دقیق نگه دارید
برای نوشتن عناوین شغلی موثر، از اصل KISS (ساده نگه دارید، احمقانه) استفاده کنید. از آنجایی که بسیاری از افراد می خواهند آگهی های شغلی خود را جذاب و جذاب نگه دارند، همچنین باید به وضوح بیان کنند که چه موقعیتی دارد و کارمند چه خواهد کرد.
عنوان شغلی باید ساده اما در عین حال مبهم نباشد. به عنوان مثال، اگر به دنبال توسعه دهنده جاوا هستید، طراح وب را در عنوان شغلی قرار ندهید. اگر این موقعیت شامل وظایف طراحی وب است، آن را در شرح شغل ذکر کنید. تمرکز بر سادگی و دقت به شما کمک می کند تا یک عنوان شغلی دقیق و موثر ایجاد کنید.
عناوین شغلی را قابل جستجو کنید
خلاقیت اولین چیزی است که هنگام نوشتن بهترین عناوین شغلی به ذهن می رسد، اما مراقب باشید. داشتن یک “مدیر ارشد” ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد، اما آیا جویندگان کار واقعاً هنگام جستجوی آنلاین برای موقعیت های معاونت منابع انسانی به آن عنوان شغلی نیاز دارند؟
با کمی جستجو در موتورهای جستجو و وب سایت های کاریابی مانند ایران تلنت، اغلب عناوین شغلی را می یابید که فقط کلمات مناسب برای جویندگان کار هستند.
کلمات رایجی که در بازار کار استفاده می شود
مدیران استخدام اغلب از اصطلاحات مخصوص سازمان خود استفاده می کنند و فکر می کنند که این اصطلاحات نامزدهای شغلی را به عنوان شغل جذب می کند. اما اکثر مردم زبان خاص شرکت شما را نمی دانند.
استفاده از عناوینی مانند “حسابدار سطح 2” یا “مدیر پروژه – معمار 1256” ممکن است معنای بسیار خاصی در سازمان شما داشته باشد، اما جویندگان کار خارج از شرکت شما هیچ درک درستی از این شرایط ندارند. برای این کار می توانید به سراغ افراد حاضر در این موقعیت شغلی بروید و از آنها بپرسید که به دنبال این شغل هستند. می توانید از آنها بپرسید “از چه عباراتی برای یافتن این موقعیت استفاده می کنید؟”
علاوه بر این، استفاده از کلمات مبهم و مشخص در عنوان شغلی می تواند کارجویان را از آگهی شغلی شما دور کند. بنابراین، از اعداد، کدها و اصطلاحات مخصوص شرکت صرف نظر کنید و به جای آن از عبارات و کلمات عمومی بازار کار استفاده کنید.
جزئیات بیشتر را برای شرح شغل ذخیره کنید
وقتی صحبت از نوشتن عنوان شغلی می شود، معمولا سعی می کنند عنوان شغلی را خسته کننده نکنند. همه سعی می کنند نوآوری و خلاقیت داشته باشند، بنابراین عناوین شغلی را که گاهی مضحک است به دست می آورند، آنها را منتشر می کنند و هیچکس برای آنها درخواست نمی دهد. در عوض، باید عنوان شغلی را ساده نگه دارید و کمی آزادی بیشتری در شرح شغل به خود بدهید. اما توجه داشته باشید که در شرح وظایف نباید زیاده روی کنید و این قسمت از آگهی استخدام نیز باید قابل فهم و بسیار ساده باشد.
انجام تست A/B
پس از تکمیل، بهروزرسانی و سفارشیسازی آگهیهای شغلی خود، میتوانید A/B آنها را آزمایش کنید. A/B Testing یک استراتژی ساده و مقرون به صرفه برای ارسال شغل است که به جذب جویندگان کار و افزایش دریافت رزومه کمک می کند.
اولین گام در آزمایش این است که دو نسخه مختلف از یک آگهی کار را در طول زمان اجرا کنید تا ببینید کدام یک بهتر عمل می کند. با مقایسه عملکرد هر یک از این آگهی های شغلی می توانید به موثرترین عنوان شغلی در آگهی برسید. به این ترتیب می توانید عنوان یک آگهی را به روز کنید و عنوان شغل و شرح شغل را در آگهی دیگر سفارشی کنید. با تست A/B می توانید بهترین نسخه از عنوان شغلی و سایر اجزای آگهی شغلی خود را بدست آورید.
از همین امروز شروع به جذب بهترین جویندگان کار کنید
جذب افراد متخصص و مستعد به بازار کار با نوشتن یک عنوان شغلی موثر آغاز می شود. با رقابتیتر شدن بازار کار، باید راههایی برای جذب جویندگان کار پیدا کنید و بهینهسازی آگهیهای شغلی اولین کاری است که میتوانید انجام دهید.