
یکی از مزیت های اصلی مدل کار کارکنان بیمه است و به همین دلیل بسیاری از جویندگان کار می خواهند حق بیمه را در شرح وظایف خود لحاظ کنند. کارفرما موظف است کلیه افراد شاغل در سازمان خود را بیمه کند و در صورت امتناع با جریمه های سنگین مواجه خواهد شد.
در صورت پرداخت حق بیمه، پرداخت مستمری به کارمندان و کارگران، پرداخت حقوق از کارافتادگی، پرداخت دستمزد بازماندگان، غرامت ایام بیماری، پرداخت بیمه بیکاری، غرامت دستمزد دوران بارداری، پرداخت بسیاری از مزایا خواهد بود. وی هزینه کمک های درمانی، پرداخت کمک هزینه ترحیم و کفن و دفن و پرداخت کمک هزینه ازدواج را عنوان کرد. اما آیا این امکان وجود دارد که کارفرما بیمه شود و چنین مزایایی را برای او نیز بگیرد؟
بیمه کارفرما دقیقاً برای این منظور تعریف شده است و می تواند مورد استفاده کارفرمایان و کارآفرینان قرار گیرد. برای آشنایی بیشتر با این بیمه و شرایط آن با ما همراه باشید.
بیمه کارفرما چیست؟
یکی از انواع بیمه تامین اجتماعی، بیمه کارفرما است که قوانین آن با سایر بیمه های تامین اجتماعی مانند بیمه کار متفاوت است. از آنجایی که کارفرمایان مانند کارمندان و کارگران خود روزی به دوران بازنشستگی و پیری می رسند و نیاز به دسترسی به برخی مزایای بیمه ای دارند، بیمه کارفرما ایجاد شد و کارفرمایان با پرداخت حق بیمه مشخص می توانند خدمات درمانی، بهداشتی و یا مزایای دریافت کنند. پرداخت مستمری این نوع بیمه نیز شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و راه های زیادی برای بهره مندی از بیمه کارفرما وجود دارد.
مانند هر نوع بیمه دیگری، برای دریافت بیمه کارفرمایی باید مراحل خاصی را طی کرد یا شرایط خاصی را رعایت کرد. برخی از مهمترین شرایط و مراحل اخذ بیمه کارفرما به شرح زیر است:
- ابتدا درخواست از طرف کارفرما به همراه مدارک به سازمان تامین اجتماعی داده می شود و سپس نسبت به تایید درخواست وی اظهار نظر می شود.
- در مراحل اولیه آزمایشات و معاینات پزشکی از کارفرما گرفته می شود تا تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
- مزایای بیمه کارفرما شامل پرداخت مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و بازماندگان و همچنین کمک هزینه خدمات پزشکی و خرید تجهیزات پزشکی می باشد.
- در بیمه کارفرما نیز مانند بیمه کارکنان، شخص ملزم به پرداخت حق بیمه نبوده و حتی در صورت عدم پرداخت حق بیمه نیز جریمه نخواهد شد. در این نوع بیمه کارفرما 3 ماه فرصت دارد تا حق بیمه را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت حق بیمه به مدت 3 ماه متوالی بیمه به حالت تعلیق درآمده و بیمه شده به تامین اجتماعی منتقل می شود. سازمان امنیتی
- حق بیمه کارفرما با حق بیمه کارمند برابر است یعنی معادل 27 درصد حقوق وی.
- در بیمه کارفرما بیمه بیکاری وجود ندارد.
- حق بیمه کارفرما نباید کمتر از حداقل دستمزد و از حداکثر دستمزد کارکنان شرکت بیشتر باشد.
- برای درخواست بیمه کارفرمایی باید حداقل 18 سال سن داشته باشید و بیش از 55 سال سن نداشته باشید. چنانچه سن کارفرما در زمان ثبت درخواست بیمه بیش از 55 سال باشد، پذیرش درخواست وی منوط به سابقه پرداخت حق بیمه قبلی برابر با سن مقرر می باشد. به عنوان مثال اگر فردی 20 سال سابقه بیمه داشته باشد می تواند تا سن 75 سالگی از این بیمه استفاده کند.
چه کسانی تحت پوشش بیمه کارفرما هستند؟
کارفرمایان، صاحبان مشاغل، کارآفرینان و هرکسی که مجموعه ای را مدیریت می کند و حداقل یک کارمند در مجموعه خود دارد می توانند با ارائه مدارک خود برای بیمه کارفرما اقدام کنند.
این سازمان تامین اجتماعی است که صحت مدارک ارسالی کارفرما را بررسی می کند و در صورت تایید تمامی مدارک، کارفرما می تواند از تمامی مزایای بیمه خود بهره مند شود. بسیاری افراد آزاد و خوداشتغال را مشمول این بیمه می دانند. اگر این افراد باید برای بیمه مشابه دیگری یعنی بیمه خود اشتغالی مراجعه کنند.
حق بیمه کارفرما
مبلغی که هر فرد برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه و بهره مندی از مزایای آن به سازمان تامین اجتماعی می پردازد، حق بیمه تامین اجتماعی نامیده می شود. حق بیمه در صورت وجود انواع بیمه به صورت ماهانه یا ماهانه قابل پرداخت می باشد.
در مورد کارگران و کارمندان حق بیمه 30 درصد حقوق ماهیانه آنها در نظر گرفته شده است که 7 درصد آن را خود فرد و 23 درصد مابقی را کارفرما پرداخت می کند. همانطور که گفتیم حق بیمه کارفرما همان حق بیمه کارمند و معادل 27 درصد حقوق وی می باشد.
نحوه محاسبه حق بیمه کارفرمایان
برای محاسبه حق بیمه کارفرما می توان سه حالت زیر را در نظر گرفت:
- با سابقه کار بیش از 10 سال، حق بیمه آنها بر اساس میانگین حقوق آنها در سال آخر کار محاسبه می شود.
- با کمتر از 10 سال سابقه کار، حق بیمه آنها بر اساس میانگین حداقل و حداکثر دستمزد آنها محاسبه می شود.
- در صورت عدم تعیین حقوق، حق بیمه وی نباید از حداکثر حقوق وی بیشتر و از حداقل مبلغ کمتر باشد.
مزایا و معایب بیمه کارفرمایان
مانند سایر بیمه های تامین اجتماعی، بیمه کارفرما می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. در زیر ابتدا به مزایای این نوع بیمه می پردازیم:
- این بیمه نیز مانند سایر بیمه ها اختیاری است و فرد می تواند انتخاب کند که این بیمه را انجام دهد یا خیر.
- در بیمه کارفرما جریمه دیرکرد حق بیمه وجود ندارد.
- کارفرمایان سه ماه فرصت دارند تا حق بیمه خود را پرداخت کنند.
اما بیمه کارفرما معایبی نیز دارد از جمله:
- در بیمه کارفرما بیمه بیکاری وجود ندارد. (البته برخی این را یک مزیت می دانند. زیرا در صورت استفاده از بیمه سلامت مستمری شما تحت تاثیر قرار می گیرد).
تفاوت بین بیمه کارفرمایان و بیمه کار آزاد
بیمه هایی که کارآفرینان و صاحبان مشاغل می توانند استفاده کنند عبارتند از بیمه خوداشتغالی و بیمه کارفرما. اما تفاوت ها و شباهت هایی بین این دو بیمه وجود دارد.
بیمه خوداشتغالی که خوداشتغالی نیز نامیده می شود، مانند بیمه کارفرما اختیاری است و در صورت نیاز می توان از آن استفاده کرد. ضمناً امکان استفاده از خدمات بیمه بیکاری در هر دو نوع بیمه وجود ندارد.
اما مهم ترین تفاوت بیمه کارفرما با بیمه خوداشتغالی، میزان حق بیمه، نحوه محاسبه، زمان پرداخت حق بیمه و شرایط سنی برای درخواست بیمه است.
آخرین کلمه
در این مقاله در مورد مزایای استفاده از بیمه کارفرما و خدمات این نوع بیمه مانند بازنشستگی و خدمات درمانی صحبت کردیم. اگر واجد شرایط درخواست این نوع بیمه هستید، می توانید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و از مزایای این نوع بیمه بهره مند شوید.