زمانی که شرکت ها می خواهند برای اجرای فرآیند بازاریابی برنامه ریزی کنند، با کانال ها و روش های متعددی مواجه می شوند که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. امروزه راه های زیادی برای جلب توجه مخاطب وجود دارد. بازاریابی نیز نقش بسیار مهمی در جلب توجه دارد و به دو صورت سنتی (کلاسیک) و دیجیتال (مدرن) انجام می دهد.
سال هاست که بازاریابی سنتی اولین انتخاب همه شرکت ها برای جلب توجه مخاطب بوده است. این روند ادامه پیدا کرد تا جایی که خبری از دیجیتال مارکتینگ نشد و شرکت ها تمام کارهای خود را به روش سنتی انجام دادند. اما دنیای دیجیتال دنیای بازاریابی را متحول کرده و جایگزین بازاریابی سنتی در کسب و کارها شده است. هر دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بین آنها کاملاً به استراتژی سازمان و نتیجه ای که می خواهند از بازاریابی به دست آورند بستگی دارد.
در این مقاله قصد داریم در مورد این دو روش بازاریابی صحبت کنیم و به شما بگوییم که تفاوت روش های سنتی و دیجیتال در چیست و هر کدام چه کاربردی دارند. قبل از شروع مقاله، در تصویر زیر نگاهی کلی به تفاوت و معنا و مفهوم این دو روش بازاریابی خواهیم داشت.
بازاریابی سنتی چیست؟
بازاریابی سنتی روشی از بازاریابی است که در آن خبری از اینترنت نیست و تمام کارهای این روش در رسانه های مختلف انجام می شود. این روش بازاریابی سال ها و دهه ها توسط بسیاری از کسب و کارها مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه به دلیل وجود دیجیتال مارکتینگ، این روش بازاریابی کمتر مطرح شده است. اما نمی توان از مزایا و نقاط قوت این روش چشم پوشی کرد.
برخی از روش های مورد استفاده در این مدل بازاریابی عبارتند از:
- کارت پستال ها، کوپن ها و بسته های اطلاعاتی که مستقیماً پست می شوند
- تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی
- آگهی در روزنامه یا مجلات
- بیلبوردها و آگهی ها
- تماس تلفنی و اعلان های متنی
بسیاری از شرکت ها از این روش ها برای تبلیغات استفاده می کنند و این روزها شاهد تبلیغات خدمات و محصولات آنها بر روی بیلبوردها، تلویزیون و رادیو هستیم و حتی از بازاریابان خود تماس می گیرند.
چرا بازاریابی سنتی؟
صحبت در مورد مزایای بازاریابی دیجیتال در مقابل مزایای بازاریابی سنتی یکی از آن بحث هایی است که همیشه در بازار داغ است. بازاریابی سنتی بازاریابی است که در فرآیند تبلیغات نیازی به اینترنت ندارد. این روش برای مدت بسیار طولانی توسط بسیاری از شرکت ها مورد استفاده و توسعه قرار گرفته است. با این حال، به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی، استفاده از آن بسیار محدود شده است.
ما هر روز شاهد تبلیغات زیادی در تلویزیون و روزنامه ها هستیم و می توانیم روز خود را با این تبلیغات آغاز کنیم. حتی وقتی از خانه بیرون می رویم، تبلیغات محصولات و شرکت ها را روی بیلبوردها می بینیم. این بیلبورد می تواند تبلیغ یک فیلم نیز باشد و این تبلیغ یکی از انواع بازاریابی است. این روش تبلیغاتی به شرکت تولید فیلم کمک می کند تا توجه مردم در خیابان را به خود جلب کند. به همین دلیل است که هنوز در بسیاری از کشورها به ویژه ایران از این روش تبلیغاتی استفاده می شود.
تدوین استراتژی بازاریابی در شرکت ها بسته به شرکت و فعالیت آن متفاوت خواهد بود. شرکت هایی که به دنبال رویکرد سنتی در بازاریابی هستند، مخاطبان سنتی نیز دارند و این مخاطبان هستند که حرف اول را در تعیین استراتژی بازاریابی می زنند.
- اگر مخاطب هدف در استراتژی بازاریابی یک شرکت افراد مسن تر باشند، رویکرد سنتی انتخاب آن شرکت برای بازاریابی است. بسیاری از گزارش ها و نظرسنجی ها ثابت می کنند که افراد بالای 50 سال دو برابر بیشتر از افراد 20 تا 30 ساله تلویزیون تماشا می کنند و روزنامه می خوانند.
- اگر کسی یا هر شرکتی بخواهد تجارت خود را به صورت محلی توسعه دهد، بازاریابی سنتی بهترین و مفیدترین گزینه برای آنها است. کسب و کارهای کوچک بهتر است از بیلبوردها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سراسر خیابان استفاده کنند. دلیل استفاده آنها از این روش این است که این مشاغل می توانند به راحتی توجه مخاطبان هدف خود را به خود جلب کنند.
- یکی از مزایای بزرگ تبلیغات سنتی این است که بارها و بارها اجرا می شوند. اما در دیجیتال مارکتینگ، مخاطب به راحتی می تواند تبلیغات را دور بزند.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تکنولوژی، دیجیتال مارکتینگ وارد فعالیت های بازاریابی شرکت ها شد. قطعا نیاز به استفاده از اینترنت و کانال های آنلاین برای اجرای کمپین های دیجیتال مارکتینگ و استراتژی در این زمینه وجود دارد. تعداد کانال های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ به اندازه کانال های بازاریابی سنتی نیست، اما می توان اثربخشی آنها را در دنیای امروز بالاتر دانست.
برخی از روش های مورد استفاده در این مدل بازاریابی عبارتند از:
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی ایمیلی
- انتشار پست در شبکه های اجتماعی
- تبلیغات در گوگل
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- بازاریابی وابسته یا بازاریابی وابسته
- بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO
با افزایش استفاده از اینترنت و تلفن های هوشمند در بین کاربران، این روش ها بسیار رایج شده و در شرکت ها نیز به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس گزارش های داده ها، 4.95 میلیارد کاربر فعال اینترنت و 4.62 میلیارد کاربر فعال شبکه های اجتماعی در جهان وجود دارد و این اعداد نشان می دهد که استخدام کارشناس بازاریابی دیجیتال و استفاده از دیجیتال مارکتینگ تصمیمات منطقی برای هر شرکتی است. همچنین به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها در پرداخت حقوق متخصصان بازاریابی سخاوتمندانه تر عمل می کنند زیرا می دانند که می توانند درآمد بیشتری از این حوزه کسب کنند.
چرا دیجیتال مارکتینگ؟
در دنیایی که سرعت توسعه بسیاری از فناوری ها بسیار بالاست، بازاریابی دیجیتال نیز به سرعت در حال توسعه است و به یکی از پرکاربردترین روش های بازاریابی در شرکت ها تبدیل شده است. امروزه بسیاری از افراد می توانند با کمک اینترنت و گوشی های هوشمند خود بازاریابی انجام دهند. از آنجایی که روش های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ، روش های فیزیکی نیستند، هزینه حمل و نقل و بسیاری از هزینه های اضافی که در بازاریابی سنتی متحمل می شود، در این روش وجود ندارد.
علاوه بر این، استفاده مردم از گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی افزایش یافته است و همین امر باعث شده است که تبلیغات از طریق اینترنت منطقی تر از تبلیغات در تلویزیون یا مجلات باشد.
امروزه راه های زیادی برای پیاده سازی این روش بازاریابی وجود دارد. از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ به عنوان بازاریابی مدرن نیز شناخته می شود، برای اجرای این روش بازاریابی باید اطلاعات کافی در مورد تکنولوژی و پیشرفت های فعلی داشته باشید. برای موفقیت در بازار، باید از آخرین روندهای دیجیتال مارکتینگ آگاه باشید و از روش های جدید برای رسیدن به نتیجه استفاده کنید. این یکی از مهمترین ویژگی هایی است که یک مدیر بازاریابی باید داشته باشد و به دنبال آخرین روندها در این زمینه باشد.
بازاریابی دیجیتال مزایای بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد. در زیر برخی از آنها آورده شده است:
- به این ترتیب ردیابی تعامل مخاطبان و جمع آوری داده ها بسیار آسان است. این داده ها به شما کمک می کند تا وب سایت شرکت را بهبود بخشید. زیرا بازدیدکنندگان به وب سایت شما می آیند و شما باید بتوانید نیازهای آنها را برآورده کنید.
- کسب و کارها می توانند خدمات خود را به صورت رایگان در بسیاری از پلتفرم های آنلاین تبلیغ کنند. همچنین امکان ارسال و دریافت ایمیل بدون پرداخت هزینه وجود دارد. اما در بازاریابی سنتی، چاپ و ارسال کارت پستال و تبلیغات روی بیلبوردها هزینه زیادی دارد.
- از آنجایی که دامنه بازاریابی دیجیتال گسترده است، به کسب و کارها کمک می کند تا در جلب توجه مخاطبان بهتر عمل کنند.
آیا بازاریابی دیجیتال جایگزین بازاریابی سنتی شده است؟
اگرچه بازاریابی سنتی به اندازه گذشته مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما همچنان هر از گاهی و در بازارهای خاصی از آن استفاده می شود. بسته به بودجه، مکان و اهداف کسب و کار، انواع روش های بازاریابی سنتی هنوز برای بسیاری از شرکت ها مفید است. همانطور که می بینید، تبلیغات بیلبورد همچنان به عنوان یکی از استراتژی های اصلی در شرکت ها برای تبلیغات استفاده می شود. برخی از شرکت ها نیز روش های مورد استفاده در بازاریابی سنتی را با بازاریابی دیجیتال ترکیب کردند و نوع خاصی از بازاریابی را برای اهداف خود ایجاد کردند. به عنوان مثال، بیلبوردهای دیجیتال از تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای برقراری ارتباط پیام و هدف قرار دادن گروه های خاص استفاده می کنند، اما مکان آنها همان فضای بیرونی است که برای بیلبوردهای سنتی استفاده می شود.
در یکی دو سال اخیر، اکثر کارآفرینان به دلیل مزایایی که دیجیتال مارکتینگ برای آنها به ارمغان آورده است، تمام استراتژی های بازاریابی خود را بر اساس بازاریابی دیجیتال برنامه ریزی کرده اند. اما کدام یک از این دو روش بازاریابی استراتژی برنده است؟
پاسخ کوتاه: بستگی دارد.
پاسخ طولانی:
دیجیتال مارکتینگ می تواند به عنوان بهترین گزینه برای اکثر افراد در نظر گرفته شود. اگر قصد بازاریابی شما دسترسی به گروه خاصی از افراد در مکان های مختلف است و در عین حال می خواهید هزینه را پایین نگه دارید، بازاریابی دیجیتال گزینه ایده آل شما خواهد بود. علاوه بر این، دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که از اجرای کمپین ها بینش کسب کنید و کمپین ها را از نظر موفقیت ارزیابی کنید تا بتوانید از نتایج آن در کمپین های بعدی استفاده کنید.
با این حال، بازاریابی سنتی هنوز جای خود را دارد. اگر می خواهید به مخاطبان مسن تر یا محلی دسترسی پیدا کنید، بازاریابی سنتی می تواند سازنده تر و بهتر از بازاریابی دیجیتال باشد. اگرچه بسیاری از افراد روش های استفاده شده در بازاریابی سنتی را قدیمی توصیف می کنند، اما واقعیت این است که این روش ها هنوز هم مخاطبان خاص خود را دارند و برای بسیاری از افراد جواب می دهند!
یکی از مهم ترین KPI برای بازاریابی، جذب مخاطب بیشتر است. هنگام انتخاب بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی، ابتدا باید مخاطبان خود را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که مخاطبان شما اطلاعات خود را از کجا می گیرند و از آن اطلاعات برای تصمیم گیری استفاده کنید. حتی در هنگام انتخاب بین این دو روش بازاریابی، لازم نیست یکی را بر دیگری ترجیح داده و گزینه را بدون انتخاب رها کنید. اگرچه بازاریابی سنتی جای خود را به دیجیتال مارکتینگ داده است، اما مهم است که بهترین تصمیم را بگیرید و بهترین کمپین را با توجه به مخاطبان خود اجرا کنید.