
همانطور که فناوری های جدید طرز تفکر و کار ما را متحول کردند، کارآفرینی را نیز متحول کردند و مدل های کاری و شرکت های جدیدی را ایجاد کردند که یکی از آنها «استارت آپ» است. مطمئناً تا به حال نام آن را شنیده اید و در طول این سال ها بیشتر درباره استارتاپ ها شنیده اید. اما معنای واقعی استارت آپ چیست و کدام شرکت ها را می توان استارت آپ نامید؟
استارت آپ چیست؟
اصطلاح استارتاپ به شرکتی اطلاق می شود که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد. استارتآپها توسط یک یا چند کارآفرین تأسیس میشوند که هدفشان ارائه محصول یا خدماتی است که معتقدند تقاضا برای آن وجود دارد. این شرکتها معمولاً با هزینههای اولیه بالا و درآمد محدود شروع به کار میکنند، به همین دلیل است که به دنبال سرمایه از منابع مختلفی مانند سرمایهگذاران خطرپذیر هستند.
درک معنا و مفهوم استارتاپ
استارتآپها شرکتهایی هستند که بر روی یک محصول یا خدمات واحد تمرکز میکنند و هدف بنیانگذاران آنها ارائه این خدمات و محصولات به بازار است. این شرکت ها معمولاً مدل کسب و کار توسعه یافته ای ندارند و مهمتر از آن فاقد سرمایه کافی برای رشد و رشد هستند. بیشتر این شرکت ها در ابتدا توسط بنیانگذارانشان تامین مالی می شوند.
از آنجایی که موضوع مالی یکی از مهمترین مسائل برای بقای هر کسب و کاری است، بنیانگذاران این استارتاپ ها برای افزایش بودجه خود به سراغ خانواده، دوستان و دیگران از جمله سرمایه گذاران خطرپذیر می روند. یکی از بزرگترین جوامع در سرمایه گذاری خطرپذیر، سیلیکون ولی است و البته یکی از مهم ترین مکان های جهان برای راه اندازی و راه اندازی استارت آپ است.
استارت آپ ها می توانند از سرمایه اولیه برای سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه طرح های تجاری خود استفاده کنند. علاوه بر این، آنها برای تعیین تقاضا وارد تحقیقات بازار می شوند. هنگام تهیه یک طرح تجاری، آنها ماموریت، چشم انداز و اهداف شرکت و همچنین استراتژی های مدیریت و بازاریابی را مشخص می کنند.
نکته: چند سال اول برای استارتآپها حیاتی است و این سالها زمانی است که کارآفرینان باید روی افزایش سرمایه و توسعه یک مدل کسبوکار تمرکز کنند.
ایده های خاص برای استارت آپ ها
موارد خاصی وجود دارد که کارآفرینان باید هنگام راه اندازی استارتاپ و شروع فعالیت خود در نظر داشته باشند. در زیر تعدادی از مهمترین آنها را فهرست کرده ایم:
محل راه اندازی
موقعیت مکانی می تواند هر کسب و کاری را به سمت موفقیت یا شکست سوق دهد. به همین دلیل، موقعیت مکانی اغلب یکی از مهم ترین ملاحظات هنگام راه اندازی یک استارت آپ در نظر گرفته می شود. استارتآپها باید تصمیم بگیرند که آیا کسبوکارشان به صورت آنلاین ادامه میدهد یا اینکه در یک ساختمان اداری یا دفتر خانگی یا یک فروشگاه به فعالیت خود ادامه میدهد. مکان و موقعیت جغرافیایی استارت آپ ها به محصول یا خدمات ارائه شده بستگی دارد.
برای مثال، یک استارتآپ فناوری که سختافزار واقعیت مجازی را میفروشد، ممکن است به یک فروشگاه فیزیکی نیاز داشته باشد تا مشتریان محصول خود را نشان دهند و برای اولین بار آن را امتحان کنند.
ساختار حقوقی استارتاپ
استارتآپها باید در نظر بگیرند که کدام چارچوب قانونی برای نهاد آنها مناسبتر است. گزینه شرکت با مسئولیت محدود در زمان ثبت شرکت می تواند بهترین گزینه برای چارچوب قانونی استارت آپ ها باشد. بنابراین مسئولیت شخصی را می توان کاهش داد. اگر استارتآپ با مدیریت چند نفر راهاندازی شود، باید یک چارچوب قانونی پایدار در رابطه با مشارکت داشته باشد.
منابع مالی راه اندازی
استارت آپ ها اغلب برای جذب سرمایه به خانواده و دوستان یا سرمایه گذاران خطرپذیر مراجعه می کنند. سرمایه گذاران خطرپذیر گروهی از سرمایه گذاران، افراد یا شرکت هایی هستند که در تامین مالی استارت آپ ها تخصص دارند. جذب سرمایه به روشی رایج برای راه اندازی استارتاپ ها و کمک به رشد کارآفرینان تبدیل شده است.
جدای از این، گزینه های زیادی برای اعتبار بانکی برای راه اندازی شرکت وجود دارد. این گزینه بیشترین ریسک را دارد، به خصوص اگر شرکت موفق نباشد. برخی دیگر نیز با کمک وام بانکی کسب و کار خود را آغاز می کنند.
مزایا و معایب استارت آپ ها
کار در استارت آپ ها مزایای زیادی دارد. مسئولیت پذیری و فرصت های بیشتر برای یادگیری دو مزیت مهم کار در یک استارتاپ است. از آنجایی که استارتآپها نسبت به شرکتهای بزرگتر، کارکنان کمتری دارند، کارمندان این فرصت را دارند که در نقشهای مختلف کار کنند و به آنها مسئولیت بیشتر و همچنین فضای یادگیری گستردهتری میدهند.
استارتآپها طبیعت آرامتری دارند و با ساعات کاری انعطافپذیر، محیط کار را مشارکتیتر و تعاملیتر میکنند. بسیاری از استارتآپها مزایای بیشتری در محل کار از جمله مهدکودک برای کودکان، وعدههای غذایی رایگان و روزهای کاری کوتاهتر ارائه میکنند.
علاوه بر این، کار در استارتآپها نیز پاداش بیشتری دارد زیرا کارمندان میتوانند نوآور باشند و مدیران از کارکنان با استعداد استقبال میکنند تا ایدههای خود را برای هدایت شرکت به سوی موفقیت بیاورند.
یکی از معایب اولیه استارت آپ ها افزایش ریسک است. یکی از مهم ترین ریسک ها، احتمال موفقیت یک کسب و کار و طول عمر یک استارت آپ است. کسبوکارهای جدید قبل از اینکه بتوانند سود کسب کنند، باید خود را تثبیت کنند و سرمایه خود را افزایش دهند. یکی از عوامل مهم در پیشرفت یک استارتاپ، راضی نگه داشتن سرمایه گذاران است. استارت آپ ها همیشه با خطر تعطیل شدن یا نداشتن سرمایه کافی برای ادامه فعالیت مواجه هستند.
یکی دیگر از معایب استارتاپ ها ساعات کاری طولانی آنهاست. در استارتآپها، همه در راستای یک هدف کار میکنند، یعنی دیدن موفقیت استارتآپ. این می تواند منجر به افزایش استرس و گاهی اوقات مشکلات غیرقابل جبران شود. رقابت بین استارتآپها نیز همیشه وجود دارد، زیرا تنها چند استارتاپ روی یک ایده خاص کار میکنند.
سود | ضرر – زیان |
فرصت های یادگیری بیشتر | خطر شکست |
انواع مسئولیت ها | نیاز به افزایش سرمایه |
انعطاف پذیری | تنش شدید |
مزایای محل کار | محیط رقابتی کسب و کار |
تشویق نوآوری | خطر شکست |
ساعات های کاری قابل انعطاف | ، |
نمونه هایی از استارت آپ ها
برخی از نوآورانهترین محصولات و خدماتی که امروزه استفاده میکنید احتمالاً نتیجه یک استارتآپ است که به بازار جهانی راه یافته است. در ادامه قصد داریم به چند نمونه از استارت آپ های نوآورانه اشاره کنیم و اینکه چگونه توانسته اند به میلیون ها مشتری دست یابند و تاثیر مثبتی بر جهان بگذارند.
فیس بوک
فیس بوک به عنوان یک شرکت استارتاپ کوچک شروع به کار کرد و قرار بود یک شبکه اجتماعی برای دانشجویان دانشگاه باشد. با گذشت زمان، این شبکه اجتماعی به رشد خود ادامه داد، پلتفرم خود را توسعه داد و اکنون توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان برای حفظ ارتباط با عزیزانشان استفاده می شود.
MailChimp
Mailchimp به عنوان یک استارتاپ کوچک شروع به کار کرد، اما رشد کرده و به یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات ایمیل در جهان تبدیل شده است. کسب و کارهای کوچک در سراسر جهان به ارائه دهندگان خدمات ایمیل قابل اعتمادی نیاز دارند که قابلیت های بالایی داشته باشند و بتوانند اطمینان حاصل کنند که ایمیل ها بدون ارسال هرزنامه به مشتریان می رسند. Mailchimp موفق شده است پلتفرمی ایجاد کند که استفاده از آن به همان اندازه لذت بخش است.
Airbnb
صنعت گردشگری و میزبانی از گردشگران توسط Airbnb به کلی تغییر کرد. اکنون مسافران می توانند به جای اقامت در هتل و رزرو هتل، خانه شخصی اجاره کنند و از مزایای زندگی در محیطی راحت و خانگی بهره مند شوند. Airbnb اکنون در سراسر جهان رشد کرده است و مسافران از آن به عنوان مکانی برای اقامت و میزبانی به عنوان منبع درآمد استفاده می کنند.
چگونه استارت آپ را راه اندازی کنیم؟
وقتی ایده ای دارید و می خواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، بدانید که برای تحقق رویاهایتان هیچ وقت دیر نیست. در این قسمت شما را با مراحل راه اندازی Startup آشنا می کنیم.
اولین کاری که باید انجام دهید این است که مهارت های کارآفرینی خود را ارزیابی کنید. چه تجربه ای در راه اندازی کسب و کار دارید و در چه صنایع یا بخش هایی تخصص دارید؟ اگر لازم است از دیگران در مورد ایده خود بپرسید و نظر آنها را جویا شوید، این کار را انجام دهید زیرا اطلاعات بهتری به شما می دهد. به طور کلی، کارآفرینان موفق دارای انگیزه، پرانرژی، مستقل، سازماندهی شده، با ذهن باز و مشتاق در راه اندازی یک کسب و کار و اجرای ایده های خود هستند.
اگر مصمم به راه اندازی یک کسب و کار هستید و می دانید که تمام شرایط لازم برای راه اندازی آن را دارید، وقت آن است که ایده استارتاپی خود را با کمک تحقیقات بازار و گرفتن بازخورد پیاده سازی کنید. به این فکر کنید که برای ایجاد محصول یا خدمات و ارائه محصولات خود به مشتریان چه چیزی لازم است.
پس از تکمیل نقشه راه، شروع به ساخت تیم کنید. تیم سازی اولیه ممکن است شامل افرادی از بخش کسب و کار، شخصی برای مدیریت امور مالی، وکیلی برای کمک به درک الزامات قانونی و مشاوران یا مربیانی برای حمایت از فعالیت های تجاری باشد.
یکی دیگر از بخش های ضروری راه اندازی یک استارتاپ، ثبت رسمی شرکت است. ثبت شرکت شامل ثبت برند، انتخاب ساختار قانونی مناسب (به عنوان مثال، شرکت با مسئولیت محدود و غیره)، تصمیم گیری در مورد مکان، اخذ مجوز و غیره است.
هنگامی که همه این عناصر در جای خود قرار گرفتند، زمان آن فرا رسیده است که به دنبال منابع مالی و سرمایه گذاران خارجی باشید. کسب و کار خود را به سرمایه گذاران معرفی کنید و در صورت موافقت با سرمایه گذاری پول خود در شرکت شما، تزریق سرمایه بلافاصله شرکت شما را رشد خواهد داد.
چه چیزی یک استارتاپ را موفق می کند؟
راههای زیادی برای ایجاد یک استارتآپ موفق وجود دارد، اما استارتآپها دلایل اصلی موفقیت یکسانی دارند: محصول یا خدمات مفید و منحصربهفرد، پشتوانه مالی کافی، و تعهد بیوقفه به موفقیت در کسبوکار. همچنین، کارآفرینان باید داستان کارآفرینان موفق را بخوانند تا در طول مسیر از آنها الهام بگیرند.
آخرین کلمه
راه اندازی یک کسب و کار می تواند یک سرمایه گذاری پرخطر اما با ارزش باشد. داشتن یک ایده عالی و تلاش برای عرضه آن به بازار با چالش هایی مانند افزایش سرمایه، جذب کارمند، بازاریابی، فرآیند قانونی و مدیریت مالی همراه است. البته به خاطر داشته باشید که استارتاپ ها همیشه جزو شرکت هایی هستند که رضایت شغلی کارکنان آن بالاست و کارآفرینان می توانند میراثی به یاد ماندنی از خود به جای بگذارند.