آیا تا به حال به ذهنتان خطور کرده است که مثبت بودن در یک زمینه باعث می شود از جنبه های دیگر دیدگاه مثبتی نسبت به یک فرد یا محصول داشته باشید؟ به عنوان مثال، برندی را در نظر بگیرید که به دلیل تولید تراشه های با کیفیت شناخته شده است. اکنون که این برند اخیراً یک محصول نوشیدنی را به بازار معرفی کرده است، احتمالاً به دلیل تجربه مثبت خود از چیپس، دیدگاه مثبتی نسبت به محصول جدید این شرکت دارید. این اثر هالی است. اثر هاله میتواند در بسیاری از مکانها مؤثر باشد و بر نحوه تعامل افراد با دیگران تأثیر مثبت بگذارد. در این مقاله توضیح می دهیم که اثر هاله چیست و نحوه عملکرد آن در مکان های مختلف را بررسی می کنیم:
اثر هاله چیست؟
اثر هاله نوعی سوگیری شناختی است که در آن درک کلی ما از یک شخص بر احساس و تفکر ما در مورد شخصیت او تأثیر می گذارد. در واقع، اثر هاله ای باعث می شود که ادراک یک کیفیت منجر به قضاوت های مغرضانه یا نادرست در مورد کیفیت های دیگر شود. برای مثال تصور کلی ما از یک شخص این است که او فردی «خوب و قابل اعتماد» است. هر دوی این ویژگی ها می تواند در ارزیابی سایر ویژگی های آن فرد تأثیر بگذارد و در ذهن خود فکر می کنیم که او نیز «باهوش» است.
یا مثال عالی دیگری از اثر هاله در عمل، برداشت کلی ما از افراد مشهور و مفهوم سلبریتی است. ما آنها را جذاب، موفق و اغلب دوست داشتنی می دانیم، بنابراین آنها را باهوش، مهربان و بامزه می دانیم. جالب توجه است که ظاهر فیزیکی اغلب بخش عمده ای از نفوذ هاله است. افرادی که از نظر فیزیکی جذاب ارزیابی می شوند، از نظر سایر ویژگی های مثبت نیز رتبه بالاتری دارند.
اثر هاله در روانشناسی
ادوارد ثورندایک روانشناس اولین بار این اصطلاح را در مقاله ای در سال 1920 با عنوان “خطای مداوم در رتبه بندی های روانشناختی” ابداع کرد. ثورندایک در آزمایش خود از افسران فرمانده خواست تا ویژگی های مختلف سربازان زیردست خود را رتبه بندی کنند. این ویژگی ها شامل مواردی مانند رهبری، ظاهر فیزیکی، هوش، وفاداری و قابل اعتماد بودن بود. هدف ثورندایک تعیین این بود که چگونه رتبه بندی یک کیفیت با رتبه بندی کیفیت های دیگر همبستگی دارد. آنها دریافتند که رتبهبندی بالاتر یک کیفیت خاص با رتبهبندی بالاتر سایر ویژگیها مرتبط است، در حالی که رتبهبندی منفی یک کیفیت خاص منجر به رتبهبندی پایینتر سایر ویژگیها میشود.
از منظر روانشناختی، یک ویژگی مثبت یک فرد ممکن است تمایل مثبتی نسبت به هر جنبهای از آن شخص ایجاد کند، در حالی که یک ویژگی منفی آن شخص ممکن است یک تصور منفی کلی از آن شخص ایجاد کند. اولی که در جهت مثبت کار می کند اثر هاله نام دارد و دومی که در جهت منفی کار می کند اثر شاخ نامیده می شود.
اثر جاذبه خارجی بر اثر هاله
محققان دریافته اند که جاذبه یکی از عواملی است که می تواند نقش مهمی در ایجاد اثر هاله ای داشته باشد. چندین مطالعه مختلف نشان دادهاند که وقتی افراد را خوشقیافه ارزیابی میکنیم، تمایل داریم باور کنیم که ویژگیهای شخصیتی مثبتی دارند و باهوشتر هستند. حتی یک مطالعه نشان داد که اعضای هیئت منصفه کمتر معتقد بودند که افراد جذاب مقصر هستند! با این حال، کلیشه جذابیت نیز می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. مطالعات دیگر نشان داده اند که در حالی که مردم بیشتر ویژگی های مثبت را به افراد جذاب نسبت می دهند، اما به احتمال زیاد معتقدند که افراد خوش قیافه آموزش ندیده، ناصادق و مستعد دستکاری واقعیت هستند.او احتمالاً از جذابیت خود استفاده می کند.
اثر هاله در بازاریابی
متخصصان بازاریابی از جلوه هاله برای ایجاد کمپین های منحصر به فرد استفاده می کنند. آنها این کار را با مرتبط کردن محصولات خود با افراد مشهور انجام می دهند که می تواند یک جلوه هاله ایجاد کند. به عنوان مثال، تیم بازاریابی یک شرکت نوشیدنی ورزشی ممکن است از یک ورزشکار معروف و محبوب برای تبلیغ نوشیدنی خود استفاده کند. این ممکن است به مصرف کنندگان بالقوه نوشیدنی کمک کند تا آن را با عملکرد ورزشی و ویژگی های مثبت ورزشکار مرتبط کنند.
یک حرفه ای بازاریابی این تأثیر را هنگام انتخاب افراد مشهور و دیگر شخصیت های شناخته شده در نظر می گیرد تا مشخص کند کدام یک از افراد مشهور با برند و محصول هماهنگی بیشتری دارند. برای مثال، یک شرکت فناوری میتواند از مرتبط کردن برند خود با نوازندگان و هنرمندان برای نشان دادن اینکه چگونه ابزارهایش میتوانند به مشتریان کمک کنند و فرآیندها را در یک ساختار منسجم و منظم انجام دهند، سود ببرد.
اثر هالو در رفتار سازمانی
اثر هاله می تواند به روش های مختلفی بر ادراک افراد در محل کار تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، مدیران میانی ممکن است کارکنان را بر اساس ادراک از یک ویژگی واحد ارزیابی کنند تا عملکرد و مشارکت کلی آنها. یا برای مثال، اشتیاق یا نگرش مثبت یک کارمند ممکن است کمبود دانش یا مهارت های او را پنهان کند و باعث شود همکاران بیش از آنچه واقعاً لیاقتش را دارد به او اعتبار بدهند.
یا به عنوان مثال، کارمندان یک شرکت ممکن است به دلیل اثر هاله با سرپرستان خود رفتار متفاوتی داشته باشند. یکی از اعضای تیم ممکن است ترجیح دهد با مدیر یا سرپرستی کار کند که از نظر او به دلیل ویژگی های مثبت، موفق تر است. به عنوان مثال، اگر یک سرپرست کاریزماتیک است و دوستان زیادی در دفتر دارد، ممکن است کارمندان را تحت تاثیر قرار دهد تا از او مشاوره بگیرند و ترجیح دهند با او کار کنند، حتی اگر مهارت های او کامل نباشد.
اثر هاله در استخدام
جویندگان کار نیز احتمالاً تأثیرات اثر هاله را احساس می کنند. اگر یک کارفرمای بالقوه متقاضی را جذاب یا دوست داشتنی بیابد، احتمالاً متقاضی را باهوش، شایسته و واجد شرایط ارزیابی می کند. اثر هاله نیز می تواند بر درآمد تأثیر بگذارد. مطالعه ای در مجله روانشناسی اقتصادی نشان داد که به طور متوسط، پیشخدمت های جذاب سالانه 1200 دلار بیشتر از همتایان غیرجذاب خود درآمد دارند. مطالعه دیگری نشان داد که جذابیت فیزیکی نه تنها بر اعتماد به نفس افراد تأثیر مثبت دارد، بلکه بر درآمد کلی و رفاه مالی آنها نیز تأثیر می گذارد.
مزایای آگاهی از اثر هاله
دانستن تاثیرات هاله فوایدی را برای شما به ارمغان می آورد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
رهبری خود را بهبود بخشید: درک اثر هاله می تواند به شما کمک کند تا توانایی های رهبری خود را بهبود بخشید و همچنین از طرفداری اجتناب کنید و با هر یک از اعضای تیم با همان سطح احترام رفتار کنید.
افزایش استراتژی بازاریابی: به عنوان یک بازاریاب، درک اثر هاله می تواند به شما کمک کند از آن برای بازاریابی موثر محصولات و برندها استفاده کنید.
استحکام روابط: هنگامی که اثر هاله را درک کردید، می توانید از آن به نفع خود برای بهبود روابط خود با ایجاد اولین تاثیر مثبت استفاده کنید.
افزایش دانش اجتماعی: اثر هاله مفهوم مهمی است که می تواند به شما در درک بهتر موقعیت ها و تعاملات اجتماعی کمک کند، بنابراین یادگیری بیشتر در مورد آن می تواند ارتباطات و دانش اجتماعی شما را افزایش دهد.
اثر هاله معکوس چیست؟
اثر هاله معکوس که اثر شاخ نیز نامیده میشود، زمانی اتفاق میافتد که تداعیها و ادراکات مثبت مرتبط با کسی میتواند منجر به واکنشها و پیامدهای منفی شود. این زمانی اتفاق می افتد که افراد ویژگی های منفی را با ویژگی های مثبت مرتبط می کنند. به عنوان مثال، فردی که استعداد بالایی دارد ممکن است اثر هاله ای مخالفی را تجربه کند، به طوری که دیگران به طور خودکار فرد با استعداد را مغرور فرض کنند و دستاوردهای خود را اغراق کنند. یا ممکن است یک فرد ثروتمند تجربه مشابهی داشته باشد، زیرا دیگران ممکن است فکر کنند که او نیز خودخواه و اسراف کننده است.
یک اثر هاله معکوس همچنین می تواند زمانی رخ دهد که افراد زیادی از یک محصول، شخص یا برند تمجید می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، برخی ممکن است شک کنند که محصول یا نام تجاری آنطور که سایر مصرف کنندگان معتقدند با ارزش یا با کیفیت نیست.
آخرین نکته
اکنون که با اثر هاله آشنا شدید، دفعه بعد که سعی میکنید فردی را ارزیابی کنید، آن را در نظر بگیرید، خواه تصمیم گیری در مورد اینکه به کدام نامزد سیاسی رای بدهید یا کدام فیلم را در جمعه شب ببینید. سپس در نظر بگیرید که برداشت کلی شما از آن چیست. یک نفر ممکن است . این بر ارزیابی شما از سایر ویژگی ها تأثیر می گذارد.